Andre generasjon Audi Q5 kom i fjor, men den har absolutt ikke slått an i Norge, til tross for appellerende utseende, god plass og høy komfort. 193 registrerte hittil i år, ved utgangen av september, sier sitt. Årsaken er svært enkel.
- Den har kun vært tilgjengelig med dieselmotor og det er det ikke mange nordmenn som tør å kjøpe lenger.
- Prisen er dessuten relativt stiv, men er i så måte på samme nivå som konkurrentene fra BMW, Mercedes og Volvo.
Dette kan det imidlertid bli en endring på nå, for her kommer endelig TFSIe. Det er den lille bokstaven til slutt som gjør forskjellen. Den indikerer nemlig at bilen er ladbar. Og pakken du får er attraktiv.
Sprek
Hybridsystemet består av en to-liters firesylindret motor, på 252 hester og 370 newtonmeter, som får hjelp av en elektrisk motor/generator på 143 hestekrefter og 350 newtonmeter. Den er plassert mellom motor og en sju-trinns dobbelclutch-girkasse.
Til sammen får du da hele 367 hk og 500 Nm. Bilen koster ikke mer enn Q5 40 TDI med 190 hester (677.999,-) men den er sprekere enn SQ5 som koster 1.086.600,-.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger