- Når vi lager en konseptbil som dette, har vi for vane å sette den i produksjon. Konseptbilen IMQ viser litt hva vi tenker om en framtidig crossover i Europa, sa Nissans designsjef Alfonso Albaisa, før avdukingen i Genève.

Test: Slik er nye Nissan Qashqai
Ny Qashqai
Han legger samtidig til at det er snakk om det som kommer til å bli tredje generasjon av en Nissan Crossover. Da kan det ikke være snakk så mange andre biler enn Qashqai, der andre generasjon nå er godt inne i sitt femte år.
Når den endelige utgaven av bilen er klar om ett til to år, kommer den ganske sikkert ikke til å se akkurat slik ut. Blant annet er interiøret for ekstremt og dør-løsningene for kostbare. At nye Qashqai vil hente noe av den karakteristiske kantete designen fra IMQ, er vi imidlertid ganske sikre på.

Elektrisk Qashqai?
IMQ er 4,56 meter lang, har firehjulstrekk et helt nytt elektrisk drivverk. Det er ikke en elbil i tradisjonell forstand, men har elektriske motorer og en batteripakke som lades av en 1,5 liters bensinmotor.

Elektrisk Nissan Qashqai prøvekjørt
Det er med andre ord mer snakk om et hybriddrivverk. Nissan kaller dette drivverket e-Power og i IMQ yter det rundt 340 hestekrefter. I Japan er dette drivverket allerede en suksess.
I Norge er trolig ikke denne drivlinjen spesielt interessant. Her hjemme er det heller snakk om en full elektrisk utgave av Qashqai. Nissan har tidligere lovet at en ren elektrisk SUV skal komme om ikke lenge.
Nye Qashqai som ren elbil ville vært midt i blinken i Norge.

Lang elbil-tradisjon
Nissan har forøvrig lang tradisjon med elektriske biler – ikke bare i moderne tider. I 1947 bygget Nissan Tama, som en motvekt mot drivstoff-mangelen i Japan på den tiden. Dette var en ren batteri-elektrisk bil, men ble ikke bygget i mer enn rundt 1.100 eksemplarer.
