For noen måneder siden kunne vi for første gang prøvekjøre E-Klasse All-Terrain, bilen som er Mercedes-Benz’ svar på Audis suksessrike A6 Allroad. Mens Audi helt siden 1999 har vært på markedet med en slik høyreist og noe røffere-versjon av sin premium-stasjonsvogn, er dette første gang Mercedes prøver seg på noe slikt. Trenden brer om seg, for også Volvo skal lansere noe tilsvarende, en V90 Cross Country, basert på merkets nyeste modell.
Det vi ennå ikke visste var hvor mye E-klasse All Terrain skulle koste, men nå får den endelig norske priser.

Lange lister
Med omfattende standardutstyr er prisen fra 705.000 kroner. På samme tid åpnes salget på «normale» E 220 d og E 200 stasjonsvogn i kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift, med priser fra 640.000 kroner.
- Helt siden E-Klasse All-Terrain ble vist frem på Paris Motor Show i september har våre forhandlere hatt stor pågang av kunder som ønsker å bestille bilen, usett og uten pris. Listene er allerede lange og vi forventer et nytt rush når vi endelig kan presentere de norske prisene og åpne for offisiell bestilling. Når vi samtidig introduserer 4Matic kompromissløs firehjulsdrift på E 220 d og E 200 stasjonsvogn blir det positivt hektisk å være forhandler av Mercedes-Benz i Norge, sier Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz personbil i en pressemelding.

Allroad eller offroad?
I motsetning til Audi, som har et navn som henspiller på «alle veier», går Mercedes lenger med sitt navn som impliserer at den kan brukes i «alt terreng». Det er nok en sannhet med modifikasjoner, og noen terrengbil er det åpenbart ikke, men All-Terrain kommer med en utvidet versjon av systemet Dynamic Select som standard.
Dette gjør det mulig å velge mellom fem kjøreprogrammer, fra Eco til Sport, og - rosinen i pølsa i denne sammenhengen - det helt nye off-road-programmet All-Terrain som er avledet fra den store SUV-en GLE. Air Body Control multikammer-luftfjæring er standard. Den hever bilen to centimeter opp til en hastighet på 35 kilometer i timen i nevnte modus.

I tillegg har programmet en spesiell indikator i bilens display som viser styrevinkel, bilens høydenivå, hellingsvinkel, gass/bremseposisjon og et kompass. Totalt kan man velge mellom tre hevingsnivåer fra 0 til 3,5 centimeter. E-Klasse All-Terrain er 2,9 centimeter høyere enn E-Klasse stasjonsvogn og bakkeklaringen kan variere mellom 12,1 og 15,6 centimeter, da med fullastet bil.
Røffere utseende

55.000 kroner i påslag for Mercedes E-klasse stasjonsvogn
All-Terrain har et kraftig oppgradert og robust utseende som skiller den fra stasjonsvognen. Det mest iøynefallende er grillen hentet fra Mercedes-Benz sine SUV’er med to lameller og integrert stjerne i front. De karakteristiske støtfangerne, med beskyttelsespanel, er delvis lakkert i bilens farge og delvis dekket i sort plast. Tilsvarende har bilen sorte hjulbuer og sideskjørt som understreker off-road-egenskapene. Eksklusive hjulsett med høy profil og lettmetallfelger i 19- og 20-tommersformat gir høyere bakkeklaring og bedre komfort på ujevne veier.

Interiøret imponerer oss
Interiøret i dagens E-Klasse imponerte oss fra første test og det videreføres i All-Terrain. Det skal sies at vi ikke har hatt anledning til å kjøre bilen i enkleste standardversjon. Men lekre doble digitale skjermer - også i denne bilen ekstrautstyr - betjeningsknapper på rattet og høy materialkvalitet hører med. Bilen kommer med utstyrsgraden Avantgarde-line interiør som standard, mens Exclusive- og designo-interiør er tilgjengelig som ekstrautstyr.

Slik blir Mercedes' elektriske SUV
For øvrig har bagasjerommet de samme smarte løsningene som E-Klasse stasjonsvogn med 40/20/40-splitt av bakseteryggen og en såkalt «cargo»-funksjon som øker lastekapasiteten med 30 liter, til totalt 670 liter. Med baksetet helt nedslått rommer E-Klasse All-Terrain klasseledende 1.820 liter.
Omfattende standardutstyr
E-Klasse All-Terrain har som resten av familien en rekke sikkerhets- og assistansesystemer som standard. Pre Safe Sound har eksempelvis som funksjon å beskytte hørselen ved å sende ut en høyfrekvent lyd millisekunder før en kollisjon inntreffer.
Automatisk nødbrems skal kunne avverge kollisjoner med både stillestående biler, fotgjengere og kryssende trafikk dersom sjåføren skulle være uoppmerksom. I tillegg har E-Klasse All-Terrain 9G-Tronic 9-trinns automatgirkasse samt de allerede nevnte systemene Air Body multikammer-luftfjæring og styringsprogrammet Dynamic Select som standard.
Tekniske data:
E 220 d 4MATIC All-Terrain | E 220 d 4MATIC stasjonsvogn | E 200 4MATIC stasjonsvogn | |
Motorvolum (cc) | 1950 | 1950 | 1991 |
Ytelse (kW/hk) | 194 ved 3800 o/min | 143/194 ved 3800 o/min | 135/184 ved 5500 o/min |
Dreiemoment (Nm ved o/min) | 400 ved 1600-2800 | 400 ved 1600-2800 | 300 ved 1200-4000 |
Forbruk blandet (l/mil) | 0,52 | 0,42-0,46 | 0,62-0,66 |
CO2 utslipp blandet (g/km) | 137 | 109-120 | 138-149 |
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) | 8 | 7,7 | 8,1 |
Topphastighet (km/t) | 232 | 235 | 231 |
Pris (eks. lev) fra kr. | 705.000 | 640.000 | 703.000 |
Nyeste dieselmotor
Ved lansering vil All-Terrain være tilgjengelig med den nyutviklede firesylindrede dieselmotoren man kjenner fra E 220 d i kombinasjon med 4Matic firehjulsdrift.
Om kort tid lanseres også en sekssylindret dieselmotor.
E-klasse All Terrain er i salg fra og med nå.
