Det beste tipset

Dette må du ha i feriebilen

Det skal egentlig være hyggelig, men med et punktert hjul blir ferieturen med familien fort et lite mareritt. Det er veldig enkelt å unngå.

PUNKTERING: Før du begir deg ut på bilferien er det et par ting du bør sørge for at du har i bagasjerommet. Video: Rune Korsvoll. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ingen ønsker å oppleve en feriestart med bråstopp midt oppe på Hardangervidda eller i veikanten i fredags-rushet ut av Oslo.

Dette blir imidlertid mer og mer vanlig. Årsaken er punktering eller andre problemer med hjulene på bilen.

At punktering er i ferd med å bli den vanligste årsaken til at bilister må få hjelp langs veien, bekrefter både Norges Automobil-Forbund (NAF), Viking og forsikringsbransjen.

- I fjor måtte vi hjelpe 10 000 medlemmer med punktert hjul langs veien. Juli er den måneden der aller flest får problemer, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.

Har ikke reservehjul

Han mener mye av årsaken til at dette er blitt et stort problem, er at moderne biler mangler både jekk og reservehjul. I tillegg er skaden i dekket ofte så stor at reparasjonssettet som følger bilen ikke virker.

I en fullastet feriebil er det dessuten vanskelig å komme til dette som ligger i bunnen av bagasjerommet.

NØDVENDIG UTSTYR: Et kompakt reservehjul, jekk og hjulnøkkel er nødvendig utstyr når du legger ut på årets ferietur. Foto: Rune Korsvoll
NØDVENDIG UTSTYR: Et kompakt reservehjul, jekk og hjulnøkkel er nødvendig utstyr når du legger ut på årets ferietur. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Tidligere var en punktering noe man fint fikset selv. Nå ender det som regel med at du må ringe etter hjelp. Ofte må bilen taues til et verksted og det kan betyr flere timers venting. I enkelte tilfeller en dag eller to for å få nytt dekk, dersom du punkterer en lørdag eller søndag. Den hyggelige ferieturen er blitt et mareritt.

Trafikkfarlig punktering

Ett enkelt råd kan imidlertid gjøre at du unngår å komme i denne irriterende knipa.

Petter Schøyen er leder for SOS Veihjelp og NAF Veihjelp i Oslo-området. I 30 år har han hjulpet bilister i nød langs norske veier. Også han opplever punktering som en stadig vanligere årsak til at mange må ringe etter hjelp:

– Varme sommerdager og tung ferielast gir ekstra påkjenninger på bilen. Når bilen stopper langs veien oppleves det ofte som et mareritt. Det er uansett irriterende og betyr forsinkelser, men kan også være direkte trafikkfarlig. En bil parkert halvveis ut i veien og passasjerer som vaser rundt er skummelt. sier Schøyen.

Det beste tipset

Hans beste råd for å unngå problemer med punktering er å ta med reservehjul og jekk.

DERFOR MÅ VI UT Å HJELPE: - Tidligere hadde bilene både reservehjul og jekk. Nå har nye biler bare et reparasjons-kit i bagasjerommet. Ofte er hullet i dekket så stort at det ikke fungerer, sier Petter Schøyen i NAF. Foto: Rune Korsvoll
DERFOR MÅ VI UT Å HJELPE: - Tidligere hadde bilene både reservehjul og jekk. Nå har nye biler bare et reparasjons-kit i bagasjerommet. Ofte er hullet i dekket så stort at det ikke fungerer, sier Petter Schøyen i NAF. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

- Det eneste du finner i bagasjerommet på en moderne bil er ei flaske med lappeskum og en kompressor. I mange tilfeller klarer ikke skummet å tette hullet. Selv om bilen ikke har reservehjul som standard, er det mulig å kjøpe et mini-reservehjul og en liten jekk hos bilforhandleren eller i en utstyrsbutikk. Da kan du hjelpe deg selv slik at dere kommer raskt videre. Du slipper må måtte vente på hjelp eller se at bilen blir fraktet til verksted. Husk også litt ekstra luft i dekkene når den er lastet tungt, råder Schøyen.

Mange må ha hjelp

Også forsikringsbransjen opplever en kraftige økningen i antall bilberginger og punkteringer.

Tall fra Finans Norge viser at det i fjor var 252 600 veihjelp- og bilbergings-oppdrag som ble dekket over forsikringen. En økning på 20,7 prosent på ett år.

Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i If. Han advarer spesielt mot mer biltrøbbel i utlandet denne sommeren.

- Tallene viser at punktering er helt på toppen av problemene. Ikke bare på norske veier. Vi får tilbakemeldinger fra blant annet bilbergere i Tyskland om at mange nordmenn får problemer på Autobahn på grunn av at de kjører med gamle dekk. Dekk som er seks-sju år gamle fungerer kanskje bra i norske hastigheter, men i høy hastighet på tyske motorveier kan de rett og slett sprenges, sier Clementz.

IRRITERENDE: Mange som punkterer opplever at dekket er så ødelagt at det må skaffes et nytt.Det betyr at bilen må taues til verksted. Ventetiden etter en punktering på Hardangervidda en søndag kan bli lang. Foto: Rune Korsvoll
IRRITERENDE: Mange som punkterer opplever at dekket er så ødelagt at det må skaffes et nytt.Det betyr at bilen må taues til verksted. Ventetiden etter en punktering på Hardangervidda en søndag kan bli lang. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Bekymret for bobilene

Han er spesielt bekymret for at mange med bobil planlegger en tur nedover i Europa i sommer. Bobiler står ofte lagret over lang tid, er tungt lastet og sjelden kjører i de hastighetene og temperaturene de vil oppleve på motorveier i Europa. Han oppfordrer eierne til å sjekke dekk og hjul nøye før turen.

Også Viking redningstjeneste bekrefter at punkteringer er i ferd med å bli et stort problem.

- Opp mot 30 prosent av alle bilberginger vi rykker ut på er punkterte hjul. Ofte er hullet i dekket så stort at skummet reparasjons-kittet som ligger i bagasjerommet på moderne biler ikke klarer å tette hullet. Da må bilen taues inn til et verksted for å få nytt dekk. Det er også et problem at bileierne ikke vet hvordan dette brukes. Da kan vi veilede på telefon, sier markedsdirektør Sjur Jensen Bay i Viking.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer