«Et skikkelig ork!»
Slik er det mange som ser på jobben med å skifte hjul på bilen. Faktisk sliter én av fire med å gjøre jobben selv. Uansett, 1. november er datoen man i Sør-Norge fritt kan bytte til piggdekk, uavhengig av føret. Nå tilsier imidlertid været at det kan være en god idé å bytte til vinterhjul tidligere.

«Billigmerker» overrasker stort i test av vinterdekk
Her kan du lese nærmere om reglene for piggdekk og dekkskifte - for hele landet.
Enkelt
Jobben med å skifte hjul er faktisk enklere enn mange tror. Her får du en kjapp oppskrift til hvordan du skal gå fram når du skifter til vinterdekk på bilen.
Men først: Her har du også reglene for når du må bytte tilbake til sommerhjulene på bilen:
- Huskeregel: Første mandag etter 2. påskedag. Unntaket gjelder for Nordland, Troms og Finnmark, hvor fristen er 1. mai.
- Unntaket: Kravet om tilstrekkelig veigrep veier tyngre enn fristene for når hjul med piggdekk må tas av.
1. Sjekk bilens instruksjonsbok

Her finner du tips til hvordan hjulskift på akkurat din bil skal håndteres.
Utstyr til å skifte hjul
Må ha:
1. Jekk
2. Hjulvinne
3. Dekk
Kjekt å ha:
4. Teppe/knebeskyttere
5. Lykt (om det er mørkt)
6. Hansker (pga møkk)
7. Klosser (til å låsene hjulene)
2. Finn fram utstyret
Du kommer langt med bilens originale jekk og hjulvinne.
Et godt tips kan være å legge hvert av vinterhjulene klar ved de fire hjørnene av bilen, der de skal på.
Merket du ikke hjulene før du la dem vekk for sommersesongen, så studer dekkene - de er ofte merket med retning på gummien, eller så kan du se på dekkmønster og slitasje hvor de skal festes.
3. Sikkerhet

Se til at bilen står plassert på et solid, flatt underlag, at den er i gir og at håndbrekket er på. Løsne så litt på boltene på alle hjulene, før du begynner å jekke opp bilen. Da blir det enklere når de skal av senere.
4. Jekk opp bilen

«Jekkepunktet» er markerte hakk ved hvert av hjulene, i understellet på bilen. Sjekk instruksjonsboka om du er i tvil.
Jekk til det er luft under hjulet. Pass på at du ikke har hender eller noe annet under hjulet, da man aldri kan stole hundre prosent på jekken.
5. Skru av boltene

Har du allerede løsnet dem litt, er det nå en enkel sak å skru boltene helt av.
6. Ta av hjulet

Når alle boltene er borte, kan hjulet løftes av. Hvis det likevel sitter fast, kan du gi det et lite spark/dytt ved gummien. Ta tak i hjulet på sidene og løft. Rull hjulet unna slik at det ikke ligger i veien.
7. Løft vinterhjulet på plass

Dette er den tyngste jobben. Nå skal du løfte det nye hjulet opp på plassen på anleggsflaten (punktet hvor hjulet sitter).
Et godt tips er å sitte på huk slik at du ser hvor hjulet skal. Hold fast i hjulet og vri på det til bolthullene på hjulet er lik hullene på anleggsflaten til hjulfestet.
8. Skru på boltene

Skru først boltene på plass med fingrene. Når boltene er på plass, så strammer du de med hjulvinnen.
Her er det viktig å benytte seg av «krysstramming»: Å gradvis stramme litt på hver bolt, slik at felgens anleggsflate blir liggende helt perfekt inntil hjulopphengets anleggsflate.
9. Etterstramming og lufttrykk
Når boltene sitter, så jekker du ned bilen, etterstrammer boltene og rydder bort utstyret.
Vinterhjul og sommerhjul oppbevares på samme måte. Du kan også ta en titt på denne sjekklista for oppbevaring av dekk. Det kan dessuten være en utmerket idé å vaske dekkene før du legger dem bort.
PS: Husk å kontrollere lufttrykket i dekkene du setter på. Oversikt over hvor høyt trykk din bil skal ha i dekkene finner du enten på baksiden av tanklokket, i døråpningen eller i instruksjonsboka. De fleste bensinstasjoner har også en oversikt over de vanligste biltypene.
PS2: Når bilen så har kjørt noen mil, så bør du igjen finne fram hjulvinna og etterstramme på nytt. Det må gjøres uansett, om du har gjort det selv eller om du har gitt oppgaven til verkstedet
