Sommerdekk

Dette må du sjekke nå

Det er tid for å sjekke om dekkene du har i garasjen er klar for en ny sommer eller må byttes. Vi viser deg to viktige ting du må sjekke for å finne ut av det.

FARLIG DÅRLIG: Dette dekket har rundt 2 millimeter mønster igjen. Det er over lovkravet på 1,6 millimeter, men likevel farlig dårlig. Video: Rune Korsvoll Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Selv om fristen for å få piggdekkene av bilen i år er utsatt til 1 mai, også i Sør-Norge, er det ingen grunn til å vente dersom været framover blir bra.

Brukte, piggfrie vinterdekk på våte og varme asfaltveier er en svært dårlig løsning. De blir rett og slett farlig glatte når temperaturen stiger over 4-5 grader.

De to tingene du må sjekke på de sommerdekkene du har i garasjen er mønsterdybden og alderen.

Enkel mønster-sjekk

Mønsterdybden sjekker du enkelt ved å se på slitasjevarslerne (små tverrgående forhøyninger av gummi) som sitter nede i dekkmønsteret. Når dekket er slitt ned til disse forhøyningene er du nede på minimumsgrensen på 1,6 millimeter mønster.

Lovkravet på 1,6 millimeter er imidlertid farlig lite. Dekkene kan fort begynne å vannplane på regnvåte dager. Det vil si at bilen rett og slett begynner å flyte og du mister all kontroll. Du kan styre og bremse uten at det hjelper.

KODEN SIER ALT: Denne koden forteller deg når dekket ble produsert. Et dekke som er eldre enn fem-seks år kan være farlig dårlig. Foto: Rune Korsvoll
KODEN SIER ALT: Denne koden forteller deg når dekket ble produsert. Et dekke som er eldre enn fem-seks år kan være farlig dårlig. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Dramatisk opplevelse

Vi har tidligere testet brukte Continental sommerdekk med 4 millimeter mønster, med andre ord godt over lovkravet, mot nye dekk.

I vannplaningstesten i sving, mistet det slitte sommerdekket alt grep allerede ved 61,2 km/t. Det beste, nye dekket, Goodyear, beholder grepet til 83,1 km/t. Alle som har opplevd dette, vet hvor dramatisk en slik opplevelse er.

Sjekk alderen

Det andre du må sjekke på dekkene er alderen. På dekksiden står det stemplet inn et tall med fire siffer. De to første viser uken dekket er produsert. De to siste viser året. I dette tilfellet 3114, som betyr at dekket er produsert i uke 31 i 2014.

Et dekk som er blitt seks-sju år gammel, er modent for utskifting, selv om mønsterdybden fortsatt er bra. Gummien i dekket begynner å bli hard, noe som ikke minst gir lengre bremsestrekninger på våt vei.

SÅ TIDLIG VANNPLANER SLITTE SOMMERDEKK

Goodyear83,1
Nokian82,8
Vredestein82,1
Falken82,0
Sava81,8
Hankook81,5
Michelin81,5
Continental80,8
Bridgestone80,1
Maxxis79,5
Radar78,5
Nankang78,2
Michelin CrossClimate77,8
Slitt sommerdekk61,2
Slitt piggfritt vinterdekk60,3

Vi har testet vannplanings-egenskapene til nye og slitte sommerdekk. Ved hastighet km/t på asfalt med 10 mm vann.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer