Hyundai Ioniq 5

Dette må du vite om Ioniq 5

God rekkevidde, stort bagasjerom og grei pris gjør den nye elbilen til Hyundai attraktiv for mange.

HYUNDAI IONIQ 5: God rekkevidde, stort bagasjerom og grei pris gjør den nye elbilen til Hyundai attraktiv. Men systemet klikket da kundene skulle reservere bilen. Det har fortsatt ikke åpnet seg over ett døgn etterpå. Foto: Hyundai
HYUNDAI IONIQ 5: God rekkevidde, stort bagasjerom og grei pris gjør den nye elbilen til Hyundai attraktiv. Men systemet klikket da kundene skulle reservere bilen. Det har fortsatt ikke åpnet seg over ett døgn etterpå. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Rett etter en storstilt lansering av Hyundai Ioniq 5 skulle det åpnes opp for reservasjon av de 3000 første spesial-eksemplarene - kalt Project 45 - av elbilen i går morges.

Hele 14 000 nordmenn skal ifølge den norske Hyundai-importøren stå på interesselista for Ioniq 5, men de som forsøkte å logge seg inn og reservere bilen ble både skuffet og frustrert. På grunn av store tekniske problemer klikket nemlig systemet i hele Europa.

IONIQ 5: Slik ser den endelig versjonen av elbilen Ioniq 5 ut. Foto: Hyundai

3000 spesialbiler

Årsaken til frustrasjonen er først og fremst de 3000 omtalte bilene. Ioniq 5 Project 45 (Hyundais elbiler heter ikke lenger Hyundai) er nemlig en modell fullpakket av utstyr, til fordelaktig pris, sammenliknet med standardversjonene som lanseres seinere.

Og siden bilene skulle fordeles på hele fem markeder - Tyskland, Frankrike, Storbritannia, Nederland og Norge - er det forståelig at reservasjons-trøbbelet fikk blodpumpa til å slå ekstra hardt for dem som virkelig hadde bestemt seg for å slå til på tilbudet.

Mens mange nordmenn var redde for at det bare var de som ikke fikk reservert, har Hyundai bekreftet overfor Dinside at feilen gjelder hele Europa og det på et seinere tidspunkt vil åpnes for reservering av bilene på nytt - likt for alle markedene.

Reservasjon er fortsatt ikke løst

– Vi jobber fortsatt med å løse dette. En løsning er på vei, og vi kommer til å informere nærmere når vi vet mer, sier produkt- og pr-sjef Øyvind L. Knudsen i Hyundai Norge til Dinside onsdag formiddag (klokka 11.20).

– Vi kan fortsatt ikke si konkret når vi åpner opp for reservasjoner igjen, men vi håper så raskt som overhodet mulig. Vi kan ikke bekrefte noen ting foreløpig.

– Får kundene varsel tidsnok, så de faktisk rekker å få med seg tidspunkt, før reservasjonene åpner igjen?

– Hvor lang tid i forkant kan jeg ikke si, men det vil bli i god tid, så folk får til å summe seg og bestilt. Det jobbes med en løsning fra hovedkontoret i Frankfurt. Jeg håper noe er på gang om ikke så lenge, sier Knudsen.

Porsche 911 Turbo S er sportsbilen over alle sportsbiler. Den har superbilens krefter, servert i en klassisk form som umisskjennelig er en Porsche og med funksjonalitet og kvalitet som en vanlig hverdagsbil. Vi tar deg gjennom den splitter nye 882-utgaven. Vis mer

Pris og spesifikasjoner

Hyundais Ioniq 5 Project 45 har fått en pris på 499 999 kroner i Norge. Den kommer med både firehjulstrekk og den største batteripakka (72,6 kWt).

Følgelig lanseres bilen i tre andre versjoner, som kommer til å få en lavere prislapp (ennå ikke kjent):

  • Bakhjulsdrift og 58 kWt-batteri
  • Firehjulsdrift og 58 kWt-batteri
  • Bakhjulsdrift og 72,6 kWt-batteri

Med drift på alle hjulene yter toppversjonen til sammen 306 hk og 605 Nm. Det skal gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på 5,2 sekunder og en begrenset toppfart på 185 km/t (toppfarten er lik for alle versjonene).

God rekkevidde og effektiv lading

Hyundai har valgt å ikke gå ut med den elektrisk rekkevidda på toppmodellen, men istedenfor versjonen med størst batteri og bakhjulstrekk. Den har fått en anslått WLTP-rekkevidde på 470-480 km.

En viktig detalj er at Ioniq 5 skal kunne lades ekstremt raskt, med 800 volt. Med det største batteriet vil det si en fart på hele 220 kW (hjemmelading på 11 kW). Det er mye, spesielt med tanke på at noen elbiler der ute ikke kan lade raskere enn 50 kW.

På de to bilene med 58 kWt-batteri vil hurtigladingen fortsatt gå raskt unna, men begrenses til maks 175 kW. I tillegg blir samtlige biler utstyrt med varmepumpe, som i praksis kan ha god effekt på blant annet rekkevidda.

Spesifikasjoner - Ioniq 5

- 2WD - 58 kWt 4WD - 58 kWt 2WD - 72,6 kWt 4WD - 72,6 kWt
Motor:ElektriskElektriskElektriskElektrisk
Drivhjul:BakFirehjulsdriftBakFirehjulsdrift
Effekt:218 hk235 hk218 hk306 hk
Dreiemoment:350 Nm605 Nm350 Nm605 Nm
Batterikapasitet:58 kWt58 kWt72,6 kWt72,6 kWt
Akselerasjon (0-100 km/t)8,5 sek6,1 sek7,4 sek5,2 sek
Toppfart:185 km/t185 km/t185 km/t185 km/t
Ladestandard:CCS (800V)CCS (800V)CCS (800V)CCS (800V)
Ombordlader:11 kW11 kW11 kW11 kW
Hurtiglading:175 kW175 kW220 kW220 kW
Rekkevidde:--470-480 km-
Vekt:1800 kg1900 kg1900 kg2000 kg
Mål (l/b/h):4635/1890/1605 mm4635/1890/1605 mm4635/1890/1605 mm4635/1890/1605 mm
Akselavstand300 cm300 cm300 cm300 cm
Bagasjerom:531/1591 liter531/1591 liter531/1591 liter531/1591 liter
Frunk:57 liter24 liter57 liter24 liter
Bakkeklaring:160-165 mm160-165 mm160-165 mm160-165 mm
Tilhengervekt:1400 kg1600 kg1400 kg1600 kg
Taklast:75 kg75 kg75 kg75 kg
Pris:---499.900 kroner (Project 45)

Stort bagasjerom og lovende prisnivå

En såkalt crossover-SUV som Ioniq 5 har en stor målgruppe i Norge. Hovedkonkurrentene hva gjelder størrelse og pris i dag, vil for mange være «Årets bil» Polestar 2 (Launch Edition fra 456 000 kroner) - og elektriske Volvo XC40 (fra 520 000 kroner).

Prismessig er dermed Volvoen vesentlig dyrere, spesielt når man legger til utstyr. Samtidig vil nok de rimeligste utgavene av Ioniq 5 kunne hamle godt opp med Polestar 2-prisen.

Ioniq 5 er dessuten smart bygd og har noen snedige løsninger for plass. Den drar stor nytte av å være en ren elbil bygget fra bunnen - i motsetning til merkets to tidligere elbiler, Hyundai Ioniq og Hyundai Kona.

Takket være hele tre meters akselavstand, er bagasjerommet på 531 liter. Med setene nede kan det vokse til hele 1591 liter. Det er vesentlig mer enn de to svensk-kineserne Polestar 2 (405/1095 liter) og Volvo XC40 (413/1342 liter).

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer