Det ofte din kjørestil og ditt vedlikehold som avgjør om dekkene på bilen er utslitt etter noen måneder eller varer i ett eller to år lenger enn normalt. I stedet for at dekkene varer i 30.000 kilometer, er de utslitt etter 10.000. Det er mange tusenlapper ut av vinduet.
Men det er også noen ting du ikke har kontroll over. Kaldt vær reduserer nemlig slitasjen betydelig. Det motsatte skjer på varme sommerdager. Varm gummi blir myk og slites betydelig raskere.
Michelin gikk lengst
Det er dessuten stor forskjell på hvor fort de forskjellige sommerdekkene slites.
NAFs tyske søsterorganisasjon, ADAC, kjørte i 2017 en slitasjetest av 16 forskjellige dekk. Konklusjonen er at Michelin, Vredestein og Pirelli varte lengst, med en kjørelengde fra 45.000 til 42.000 kilometer.
Det var nesten 20.000 kilometer lenger enn det dekkene som ble raskest slitt. Ifølge testen var det billige Giti , Infinity og Nexen, som bare klarte rundt 27.000 kilometer før de er slitt ned til 1,6 millimeters mønsterdybde.
Vått og kaldt er best
Frank Larsen har jobbet med utvikling av dekk for Viking og Continental i flere tiår. I dag driver han selskapet Dekksupport, der han lærer opp alle dekkimportører og så og si alle som jobber med dekk i Norge.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger