- Jeg vet at han har sagt det, men siden vi ennå ikke har åpnet for bestilling kan jeg ikke bekrefte dette antallet. Jeg kjenner imidlertid igjen tallet fra de ambisjonene vi har for bilen, forteller VW-sjefen Harald Eibak til Dinside.
- Vi får beskjed fra våre forhandlere om at interessen for I.D. er massiv, i hele Norge, og at 11.000 mennesker allerede har satt seg på liste for å få fortløpende informasjon om bilen. Målet er at dette skal bli Norges mest solgte bil neste år, sier legger han til.
Eibak ønsker imidlertid ikke å si nøyaktig når forhåndssalget åpnes.

Disse elbilene kan du få på dagen
Åpner for reservasjon
- Det begynner å nærme seg at vi får på plass en reservasjons-løsning. I stedet for å la folk bestille bil år i forveien, uten å vite noen detaljer om den, har vi valgt å vente til vi kan være mer konkrete på hva de kan forvente seg. Det jeg kan si er at det kommer informasjon om reservasjon ganske snart og at det vil skje i løpet av første tertial, fortsetter Eibak.
Han har tro på at kundene skal slippe å vente lenge på bil, selv om det er mange som reserverer.

Prisen over 300.000?
- Vi har hatt en god kontakt med fabrikken på dette. De vet hvor stor interessen er her i landet, og VW kommer til å produsere et stort antall biler til Norge i 2020. Vi tror dermed vi skal kunne klare å lever de bilene som kunde ønsker relativt raskt.

Triksene som gir elbilen bedre rekkevidde i kulda
Det bekrefter også VW-salgsdirektør Juergen Stackmann.
- Biler fra de fem-seks første månedene med produksjon, vil bli forbehold de kundene som har reservert bilen og betalt depositumet. Her er det førstemann til mølla, sier han til tyske Automotive News.
Verken Stackmann eller den norske VW-sjefen har røpet noe om prisen på I.D. dinside tipper fra noe over 300.000 kroner, for utgaven med den minste batteripakken. Hovedkonkurrent Nissan Leaf koster fra 280.000 kroner i rimeligste utgave.

Verdenspremiere etter sommeren
VW I.D. er den første bilen i en helt ny generasjon elbiler fra den tyske bilprodusenten. Med en lengde på 4,25 meter er den på størrelse med VW Golf.
På grunn av at den verken har bensintank, eksosanlegg eller forbrenningsmotor og at akselavstanden er ti centimeter lenger, påstår VW at den innvendige plassen vil være som i en VW Passat.
I.D. kommer i to utgaver, med rekkevidde mellom 330 og 550 kilometer, etter den nye og strenge WLTP-testen. Verdenspremieren for I.D. blir i løpet av tredje kvartal i år, og produksjonen starter for fullt allerede i november.
VW har allerede bekreftet at de også kommer med I.D. Cross SUV, ikke lenge etter at femdørs-utgaven er lansert. Bilprodusenten har investert 1,2 milliarder euro – nesten 12 milliarder norske kroner – i fabrikken i Zwickau i Tysland, for å kunne produsere rundt 330.000 elektriske biler i året.
