Programdirektøren avslører

Dette skal elbilen Porsche Taycan koste

Det er Automotive News Europe som annonserer prisnivå og tekniske detaljer om den kommende elbilen fra den tyske sportsbilprodusenten.

HER BYGGES DE FØRSTE: Elektriske Porsche Taycan bygges ved en «fabrikk i fabrikken», spesialkonstruert for elbilen. Porsche har investert 60 milliarder og ansatt 1200 personer for overgangen til «elektromobilitet», som åpenbart er svært viktig for bilprodusenten. Foto: Porsche
HER BYGGES DE FØRSTE: Elektriske Porsche Taycan bygges ved en «fabrikk i fabrikken», spesialkonstruert for elbilen. Porsche har investert 60 milliarder og ansatt 1200 personer for overgangen til «elektromobilitet», som åpenbart er svært viktig for bilprodusenten. Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke småtterier av ambisjoner de har i Zuffenhausen, der Porsche-hovedkvarteret ligger. Elbilen Taycan, som skal komme i salg til neste år, har lenge vært omtalt som konseptbilen Mission-e og bildene som er sluppet fra fabrikken, tyder på at produksjonsbilen ikke vil bli svært forskjellig fra konseptet.

I Norge har allerede over 2.400 personer betalt 20 000 kroner i depositum for å reservere bilen.

Porsche har selv oppgitt at det investeres seks milliarder euro eller nesten seksti milliarder kroner, i elektrifiseringen fram til 2022, noe som skal løfte den tradisjonsrike sportsbilprodusenten definitivt inn i en ny æra.

Ansettelsen av 1200 personer er en del av den ambisiøse prosessen og om et års tid vil vi kunne stifte bekjentskap med resultatet av denne innsatsen.

Superbil og Le Mans-suksess

Porsche har jo allerede høstet frukter av elektrifisering gjennom lanseringen av super-hybriden 918 Spyder i 2014 og med sine tre seire i 24-timersløpet i Le Mans med 919 Hybrid LMP1 i 2015, 2016 og 2017. Ikke nok med det: Med Evo-versjonen av sistnevnte bil, knuste de tidligere i år alle rekorder rundt Nürburgrings beryktede nordsløyfe.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer