Toyota klarte å tviholde på sin Hi-Ace varebil nesten kunstig lenge i det norske markedet. Men de hadde ingen arvtaker. Siden 2013 har man isteden fått Proace, en tvilling til Citroën Jumpy og Peugeot Expert.

Caravelle og Multivan får tre nye konkurrenter
Dette er rene forhjulstrekkere fra fabrikken, men både Citroën og Peugeot har sendt sine biler til den franske firehjulsdrift-produsenten Dangel, for å kunne tilby sine kunder mulighet til 4x4, både med den forrige og siste generasjon varebiler.
Toyota har ikke gjort dette før nå, og det først etter at den sveitsiske Toyota-importøren begynte ballet. Nå følger Norge og flere andre land etter. Det er ikke sentralt bestemt, men avtaler hvert enkelt land gjør med Dangel.

Dette er forandringene
Dangel monterer da en fordelingskasse, mellomaksel, ny diesel- og AdBlue-tank, for å få plass til mellomaksel og nytt bakhjulsoppheng, stivere stabilisatorstag og bakdifferensial med viskose-kobling.

I tillegg monteres det beskyttelses-deksel for bakdiffen. Man bruker samme girkasse og utveksling. Akselerasjon og toppfart er oppgitt til det samme.
Vekten øker med 83 kilo og får økt nyttelast, fra 972 til 1399 kilo. Maksimal tilhengervekt forblir den samme, 2500 kilo.
Bilen blir klosset opp to cm, men kan bestilles med 6 cm heving og sperre på bakakselen ved forespørsel.

Den eneste forskjellen innvendig er en plakett fra Dangel, ved girspaken, og et vridehjul med valgene Eco og 4x4. Eco-innstillingen gir deg forhjulstrekk, og skal spare deg for bensinbruk. Vrir du den over på 4WD griper bakhjulene inn, når bilen spinner med forhjulene.
Det er ikke den beste løsningen som finnes, i hvert fall ikke om du skal ta i gang et sted det er veldig glatt, eventuelt i sand eller snø. Da rekker forhjulene å gjøre en del ugagn, før bakhjulene hjelper til. Da er det enkelte ganger kun full gass som gjelder.

Test: Nye Toyota Hilux
Ikke billig
Proace 4x4 leveres i halvlang (496 cm) og lang (531 cm) lengde, kun i utstyrsvarianten Comfort med blant annet ekstra lydisolering i taket, LED-lys i bagasjerommet og MDF-gulv.
Prismessig er den sammenlignbar med sine respektive søsken, men koster 47.000 kroner mer enn billigste Transporter med firehjulstrekk.
Folkevogna er omtrent identisk i størrelse og har 40 hester mer, men nyttelast på kun 851 kilo med manuelt gir - 839 med automat. Med firehjulstrekk ser Toyota endelig muligheten til å kunne nærme seg Mercedes Vito og VW Caravelle på salgsstatistikken.

Toyota Proace 4x4
Motor: | R4, 16V, turbo, diesel |
Slagvolum: | 1 997 ccm |
Effekt - o/min : | 122 hk / 3750 |
Dreiemoment - o/min: | 340 Nm / 1750 |
0-100 km/t: | 13,3 sek |
Toppfart: | 170 km/t |
ForbrukNEDC: | 0,66 l/mil |
CO2-utslipp NEDC: | 174 g/km |
Tankvolum: | 70 liter |
L/B/H: | 496/192/189 cm |
Akselavstand: | 327 cm |
Dekkdimensjon: | 205/55/R16 |
Bagasjerom: | 5,8 m3 |
Egenvekt: | 1696 kg |
Hengervekt: | 2500 kg |
Pris fra kr.: | 469.600 |
