Test: Toyota Proace 4x4

Dette skal få Toyota tilbake på salgstoppen

Men firehjulstrekk til den store varebilen koster penger. Er det verdt det?

VIDEO: Toyota Proace kommer nå med Dangel 4x4. Vi prøver kort versjon på snø ... og setter oss fast. Foto: Rune M. NesheimVis mer Vis mer Vis mer
Publisert

Toyota klarte å tviholde på sin Hi-Ace varebil nesten kunstig lenge i det norske markedet. Men de hadde ingen arvtaker. Siden 2013 har man isteden fått Proace, en tvilling til Citroën Jumpy og Peugeot Expert.

Dette er rene forhjulstrekkere fra fabrikken, men både Citroën og Peugeot har sendt sine biler til den franske firehjulsdrift-produsenten Dangel, for å kunne tilby sine kunder mulighet til 4x4, både med den forrige og siste generasjon varebiler.

Toyota har ikke gjort dette før nå, og det først etter at den sveitsiske Toyota-importøren begynte ballet. Nå følger Norge og flere andre land etter. Det er ikke sentralt bestemt, men avtaler hvert enkelt land gjør med Dangel.

Dette er forandringene

Dangel monterer da en fordelingskasse, mellomaksel, ny diesel- og AdBlue-tank, for å få plass til mellomaksel og nytt bakhjulsoppheng, stivere stabilisatorstag og bakdifferensial med viskose-kobling.

I tillegg monteres det beskyttelses-deksel for bakdiffen. Man bruker samme girkasse og utveksling. Akselerasjon og toppfart er oppgitt til det samme.

Vekten øker med 83 kilo og får økt nyttelast, fra 972 til 1399 kilo. Maksimal tilhengervekt forblir den samme, 2500 kilo.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer