Bilsegment: Slik deles bilklassene opp

Dette skiller de forskjellige bilklassene fra hverandre

Og vet du hvilke selger egentlig best? Her får du oversikten.

KLASSEDELT: Vi gjør et forsøk på å forklare segmentene bilene er delt inn i, her illustreres en typisk flerbruksbil, ofte kalt «Soccer mom´s car» i USA. Illustrasjon: Shutterstock
KLASSEDELT: Vi gjør et forsøk på å forklare segmentene bilene er delt inn i, her illustreres en typisk flerbruksbil, ofte kalt «Soccer mom´s car» i USA. Illustrasjon: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å dele biler inn i kategorier, blir vanskeligere for hvert år. Dagens doninger kommer i stadig mer forskjellige lengder, høyder og bredder. Og bruksområdene varierer.

Da er det lett å gå seg litt vill i definisjoner. Derfor skal vi prøve å hjelpe deg litt i denne saken.

For hva i alle dager er A-, B-, C-, D-, E-, F-, M-, P-, S-, og X-segment for noe?

Inndeling

Segment, eller klasse, brukes til sammenligning mellom konkurrenter og i statistikk.

Det kan definere bruksområde, som for eksempel bilklassen Kari og Ola Nordmann vil ha i dag, nemlig SUV.

Noe problem kan det dermed bli, når forskjellige bilkonsern eller medier benytter forskjellige definisjoner. Her kan du se Dinsides navn og definisjon av de forskjellige gruppene - og hvilke biler som hører til i hvert segment.

A-segmentet - Minibilene

Dette segmentet er bokstavelig talt et av de aller minste. Nordmenn flest kjøper nemlig ikke knøttsmå minibiler.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.