Bilsegment: Slik deles bilklassene opp

Dette skiller de forskjellige bilklassene fra hverandre

Og vet du hvilke selger egentlig best? Her får du oversikten.

KLASSEDELT: Vi gjør et forsøk på å forklare segmentene bilene er delt inn i, her illustreres en typisk flerbruksbil, ofte kalt «Soccer mom´s car» i USA. Illustrasjon: Shutterstock
KLASSEDELT: Vi gjør et forsøk på å forklare segmentene bilene er delt inn i, her illustreres en typisk flerbruksbil, ofte kalt «Soccer mom´s car» i USA. Illustrasjon: Shutterstock Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Å dele biler inn i kategorier, blir vanskeligere for hvert år. Dagens doninger kommer i stadig mer forskjellige lengder, høyder og bredder. Og bruksområdene varierer.

Da er det lett å gå seg litt vill i definisjoner. Derfor skal vi prøve å hjelpe deg litt i denne saken.

For hva i alle dager er A-, B-, C-, D-, E-, F-, M-, P-, S-, og X-segment for noe?

Inndeling

Segment, eller klasse, brukes til sammenligning mellom konkurrenter og i statistikk.

Det kan definere bruksområde, som for eksempel bilklassen Kari og Ola Nordmann vil ha i dag, nemlig SUV.

Noe problem kan det dermed bli, når forskjellige bilkonsern eller medier benytter forskjellige definisjoner. Her kan du se Dinsides navn og definisjon av de forskjellige gruppene - og hvilke biler som hører til i hvert segment.

A-segmentet - Minibilene

Dette segmentet er bokstavelig talt et av de aller minste. Nordmenn flest kjøper nemlig ikke knøttsmå minibiler.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer