Bot i utlandet

Dette skjer med boten

Hva skal du gjøre med parkeringsboten fra utlandet?

BOT OG BEDRING: Har du fått parkeringsgebyr eller annen bot i utlandet? Da kan det være greit å vite hva regelverket sier. Foto: Odd Roar Lange
BOT OG BEDRING: Har du fått parkeringsgebyr eller annen bot i utlandet? Da kan det være greit å vite hva regelverket sier. Foto: Odd Roar Lange Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nordmenn på ferie i utlandet kommer noen ganger hjem med en uønsket suvenir i bagasjen.

Det dreier seg om et forelegg, en bot eller kanskje en solid bompengeregning i bagasjen, men må den betales?

I utgangspunktet skal selvsagt alle gjøre opp for seg enten den uønskede regningen skyldes uflaks og uvitenhet eller om du bare tok en sjanse, men hva skjer dersom man kaster boten, forelegget eller bomregningen i søpla og lar være å betale?

HAR DU GJORT DET?: Det er veldig kjedelig når man har reist hjemmefra og plutselig blir usikker på om man skrudde av for eksempel stekeovnen, men med dette tipset kan du puste lettet ut når du bli usikker! Video: Embla Hjort-Larsen. Vis mer

Innkreving

Å kreve inn penger fra folk som har forlatt landet, er ofte en komplisert og kostbar affære. Derfor vil mange turister oppleve at de ikke får verken purring eller inkassokrav for uoppgjorte krav i utlandet.

Samtidig finnes det selskap som har som forretningsmodell å kreve inn beløp på vegne av offentlige etater samt offentlig eide selskaper. Dette er gjerne bompengeselskap, nasjonale veiselskap, offentlige myndigheter og så videre.

Slike innkrevingsselskap må ikke forveksles med inkassoselskap. De opererer derfor vanligvis ikke med skyhøye gebyrer.

Leiebil

Dersom du har brukt leiebil som er leid i det aktuelle landet, så er det smart å betale regningen innen fristen.

For ellers vil leiebilfirmaet legge ut for deg, og deretter kreve refusjon og ofte med et solid gebyr som påslag. Leiebilfirmaet har sannsynligvis kredittkortinformasjonen din og kan komme til å belaste den direkte.

- Hvis du leier bil så tar ofte utleieselskapet forbehold om å viderefakturere eventuelle ubetalte bompenger og parkeringsbøter, noen ganger mot et ekstra gebyr, sier jurist og forbrukerekspert Thomas Iversen i Forbrukerrådet til DinSide.

Kort eller kontant

I enkelte tilfeller kan du oppleve å måtte betale kontant eller med kort på stedet før man får fortsette.

Dette gjelder gjerne i situasjoner der de frykter at kravet ikke blir innfridd fordi skyldneren reiser utenlands, og at det er komplisert og kostbart å forfølge kravet.

- Om du får et trafikkgebyr i utlandet vil du som regel få en mulighet til å gjøre opp for deg. Enten ved at du kan gjøre opp direkte for eksempel på mobil betalingsterminal, ved at det ligger en faktura og betalingsinformasjon på bilen, eller at du får tilsendt faktura og betalingsinformasjon i ettertid, sier Anita Gjesbakk, avdelingsdirektør, divisjon innkreving i Skatteetaten.

Nordisk samarbeid

- Innenfor de nordiske landene finnes det gjensidige avtaler som medfører mulighet for tvangsinnkreving på tvers av landegrensene. Vi hjelper Sverige, Danmark, Finland og Island med å kreve inn bøter og saksomkostninger som nordmenn får i disse landene. Blant annet fartsbøter og enkelte typer parkeringsbøter.

I GRENSELAND: Får du bot ved en grenseovergang kan du risikere å måtte betale den på stedet. Foto: Odd Roar Lange
I GRENSELAND: Får du bot ved en grenseovergang kan du risikere å måtte betale den på stedet. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

Hvis du får en bot i en av disse landene, sender påtalemyndigheten i det aktuelle landet kravet til Statens innkrevingssentral, og da starter de innkrevingen mot deg.

- Og innkrevingen foregår etter norske regler. Krav fra andre land utenfor Norden skjer etter de reglene som finnes i det landet overtredelsen skjedde, sier Thomas Iversen.

Følger norske regler

Dersom Statens innkrevingssentral ikke får inn alle pengene, returnerer de saken til det nordiske landet som opprettet kravet, i god tid før kravet blir foreldet.

Hvis du ønsker å søke om ettergivelse eller klage på ileggelsen av kravet, er det den som har sendt deg det opprinnelige kravet som må ta stilling til henvendelsen. Søknaden eller klagen må altså sendes dit.

Vær klar over at innkrevingen ikke blir stanset under behandlingen av søknaden før Statens innkrevingssentral mottar annen beskjed fra påtalemyndigheten i det aktuelle landet.

Forpliktelser

- Det etisk riktige er at du betaler både for bompasseringer og parkering når du er i utlandet, det samme gjelder parkeringsbøter dersom du skulle være uheldig å få det.

Også juridisk er dette forpliktelser som du i utgangspunktet skal betale for, og dersom du lar være å betale første regningen så kan det blir ekstra dyrt når purringene kommer, sier Thomas Iversen.

DYRERE FERIE: Det kan bli dyrt å få parkeringsbøter eller fartsbøter i ferien. Foto: Odd Roar Lange
DYRERE FERIE: Det kan bli dyrt å få parkeringsbøter eller fartsbøter i ferien. Foto: Odd Roar Lange Vis mer

For fort

Når det gjelder fartsovertredelser og andre forhold rettslig sett er en straff, så vil prosessen avhenge av hvilket land overtredelsen skjedde.

Det finnes selskaper som spesialiserer seg på innkreving av bompenger og parkeringsbøter over landegrensene.

Uenig i kravet

Dersom du er uenig i kravet kan du be om hjelp til å avklare gyldigheten av det.

- Grunnen til at kravet blir kastet er at mange firmaer i utlandet prøver å sende regningen fra for eksempel fra Spania til nordmenn som har forlatt landet. Men da må man først inngå et samarbeid med et inkassobyrå her i landet slik at de kan kjøre inkassosaken i Norge. Man kan ikke gjennomføre en inkassosak fra Spania med spanske lover, sier Geir Grindland, daglig leder i Inkassopartner til DinSide.

Vanskelige saker

- Det er også mange inkassobyrå som ikke vil ta i slike saker. Derfor er det vanskelig for mange private parkeringsselskaper i utlandet å drive inn penger i Norge.

Det er mange som har innsigelser mot kravet, og et krav må bli behandlet med norsk lovhjemmel. Har du innsigelse så må den sendes inn i forliksrådet for av avklares der om kravet er gyldig. Der behandles det gjerne uten salær, sier Grindland.

- Andre former for gebyr som for eksempel parkeringsgebyr eller gebyr for manglende betaling i bomsystemer inndrives som regel av private inkassoselskaper. Skatteetaten har ikke avtaler som gjør at vi kan bistå disse. Og skatteetaten leverer ikke ut informasjon til utenlandske selskap, i denne sammenhengen, sier Anita Gjesbakk.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer