Har du lurt på hva som skjer når du trekker i det elektronisk styrte håndbrekket når du kjører?

Sjekk oversikten: Dette skjer i DIN bil når du bruker nødbremsen
Stadig flere biler har erstattet det gamle håndbrekket med en ny elektronisk fingerbrems. Først og fremst for å spare plass til lagring og armlener i midtkonsollen, men også for å spare penger under produksjonen av bilen, og kanskje viktigst: Av sikkerhetsmessige årsaker. For i motsetning til håndbrekket er dette også en nødbrems på mange biler - som passasjeren kan trykke på hvis føreren for eksempel får et illebefinnende.
Opel Corsa-e i videoen øverst, er en av dem. Bilen er spesielt aktuell i disse dager, da den er nominert til Årets Bil-kåringen på Dagbladet Dinside. Nederst kan du stemme på din favoritt.
Minsker førerfeil
Bilprodusentene tar nemlig stadig flere grep for å eliminere menneskelige feil ved kjøring. Automatgir, nødbremsfunksjoner, dører som ikke lar seg åpne når bilen oppdager trafikk bakfra når du åpner dørene, filholderassistent, regnsensor, adaptive kjørelys og adaptiv fartsholder er eksempler på systemer som eliminerer førerfeil.
Selv billige småbiler har etter hvert fått disse små fingerbremsene, som man nesten ikke trenger å bry seg om lenger fordi de fleste aktiveres automatisk når du parkerer bilen. Det høres med en liten hvinelyd når du slår av tenningen.
De aller mest bilinteresserte er de eneste som savner det manuelle håndbrekket, spesielt på vinterstid.
Glem håndbrekk-sladding
Nordmenn og skandinaver er verdenskjente for håndbrekk-sladd, gjerne før en sving, eller gjennom den dersom du kjører forhjulstrekker.

Fem grep gir billigere førerkort
Slike stunt lar seg ikke gjennomføre med det elektriske håndbrekket. Flere bilmodeller aktiverer bremsene på alle fire hjul sammen når bremsen brukes som en nødbrems.
ESP-systemet sørger for at at bilen har grep, og selv om opplevelsen er mer dramatisk på noen biler enn på andre, er det å dra i fingerbremsen langt tryggere enn i det gammeldagse brekket, som gjerne bare aktiveres på bakhjulene og kan forårsake en sladd, siden bremseeffekten er lavere bak og hjulene enklere låser seg.
Dessuten er det nye systemet koblet sammen med bilens hjerne, slik at all motorkraft blir borte når du trekker i brekket. Den akselererer altså ikke selv om du har full gass.
Dette skjedde med oss

Dette skjer om du «skrur av» tenningen på bilen i fart
Bilen vi tester det på er en Opel Corsa-e. Å trekke i fingerbrekket er helt udramatisk. Greit å tenke på når du er ute og øvelseskjører i fremtiden. Sjekk videoen øverst for detaljene!