Elektronisk håndbrekk

Dette skjer når du gjør det i fart!

Løsningen fungerer ikke likt på alle biler. Se hva som skjedde da vi gjorde det i vår testbil.

Publisert

Har du lurt på hva som skjer når du trekker i det elektronisk styrte håndbrekket når du kjører?

Stadig flere biler har erstattet det gamle håndbrekket med en ny elektronisk fingerbrems. Først og fremst for å spare plass til lagring og armlener i midtkonsollen, men også for å spare penger under produksjonen av bilen, og kanskje viktigst: Av sikkerhetsmessige årsaker. For i motsetning til håndbrekket er dette også en nødbrems på mange biler - som passasjeren kan trykke på hvis føreren for eksempel får et illebefinnende.

Opel Corsa-e i videoen øverst, er en av dem. Bilen er spesielt aktuell i disse dager, da den er nominert til Årets Bil-kåringen på Dagbladet Dinside. Nederst kan du stemme på din favoritt.

Minsker førerfeil

Bilprodusentene tar nemlig stadig flere grep for å eliminere menneskelige feil ved kjøring. Automatgir, nødbremsfunksjoner, dører som ikke lar seg åpne når bilen oppdager trafikk bakfra når du åpner dørene, filholderassistent, regnsensor, adaptive kjørelys og adaptiv fartsholder er eksempler på systemer som eliminerer førerfeil.

Selv billige småbiler har etter hvert fått disse små fingerbremsene, som man nesten ikke trenger å bry seg om lenger fordi de fleste aktiveres automatisk når du parkerer bilen. Det høres med en liten hvinelyd når du slår av tenningen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer