Elektronisk håndbrekk

Dette skjer om du «drar» i det elektroniske håndbrekket i fart

Bilimportører anbefaler ikke å teste det ut på egenhånd.

Elektronisk håndbrekk: Vi har undersøkt hva som skjer om du drar i det elektroniske håndbrekket på bilen. Foto: Jamieson Pothecary
Elektronisk håndbrekk: Vi har undersøkt hva som skjer om du drar i det elektroniske håndbrekket på bilen. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Tiden da bilene hadde mekanisk håndbrekk er snart forbi. Tiden da man måtte huske å dra til håndbrekket når man parkerte bilen er snart over. Tiden da lekne ungdommer dro til brekket for å skli på isen er snart historie.

Stadig flere bilmodeller kommer nå med elektronisk håndbrekk. Et håndbrekk som ofte slår seg på automatisk, når man parkerer bilen. Derfor kalles brekket ofte for parkeringsbrems. Da slipper man at bilen farer av gårde på egenhånd, slik som i disse tilfellene.

Vi har også sjekket hva som skjer om du trykker på «keyless»-knappen (startknappen) i fart.

Men hvordan reagerer de moderne, elektroniske håndbrekkene om man aktiverer dem i fart - for eksempel på motorveien? Dinside har spurt importørene av de hundre mest solgte bilmodellene i 2016, og fått svar.

Elektroniske håndbrekk reagerer forskjellig

Til forskjell fra de «gode, gamle» mekaniske håndbrekkene oppfører de elektroniske håndbrekkene seg på forskjellige måter, fra merke til merke.

På to av bilmerkene, Mazda og Honda, skjer det ingen verdens ting om man lar seg friste til å prøve ut de elektriske knappene/spakene i personbilen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer