Det betyr at utelåsing faktisk er den tredje vanligste årsaken til at bergingsselskapet Falck må rykke ut til bilister i trøbbel.
Det mest skremmende tallet er imidlertid "2.100". Så mange har nemlig bedt om assistanse grunnet defekte bremser.
Det mest utbredte problemet er "motorfeil", som i Falck-terminologien omfatter alt fra elektroniske og mekaniske problemer til overopphetet motor og varsellamper som advarer mot videre kjøring. Hittil i år har Falck bistått nesten 23.000 bilister i denne kategorien.
Utforkjøring og kollisjon
Like bak finner vi "startvansker", som har utløst drøye 21.000 utrykninger. Over halvparten av utrykningene viste seg å ha sammenheng med flate batterier.

Mer enn 5.000 bilister var så uheldige at de måtte få hjelp av Falck i sammenheng med utforkjøring og nesten like mange fikk bistand i sammenheng med kollisjon.
Punktering og fastkjøring
Selv om de fleste personbiler er utrustet med reservedekk - eller i det minste en dekkreparasjonspakke - har Falck i løpet av året også bistått i mer enn 5.000 punkteringssaker.
Omtrent like mange har fått bistand grunnet defekt drivverk, deriblant kløtsj- og girkasse-relaterte problemer. Snaue 3.000 bilister manglet gode venner med firehjulstrekker og måtte dermed be om bistand etter å ha kjørt seg fast.
Totalt oppgir Falck å ha mottatt hele 300.000 henvendelser fra norske bilister i 2007.
Kilde: Newswire