En ny undersøkelse går i dybden på hva som styrer folks bilvalg, og hva bilvalgene sier om personen. Et merke kommer aller best ut når det gjelder å være et tydelig valg i en konkurranseutsatt gruppe.
- Skoda, uten tvil. De har greid å markere seg i et segment som er preget av ekstrem konkurranse. De er i ferd med å bli et skikkelig folkemerke i Norge, sier Anders G. Hovde, seniorrådgiver ved TNS Gallup, som har gjennomført undersøkelsen.
Om undersøkelsen sier Hovde at det handler om å komme under skallet på nybilkjøperen.
- Vi fikk spørreobjektene til å avsløre detaljer ved seg selv som de ikke ville ha gjort ellers.
Nøkkelen var å ty til omvendt psykologi.
Omvendt psykologi
- Hvis vi stiller direkte spørsmål rundt folks følelser og preferanser, får vi ofte diffuse svar. Denne gangen gjorde vi det annerledes. Vi viste en rekke bilder og spurte 4.200 mennesker om hvordan forskjellige bileiere framstår. Det de ikke visste, var at vi konsentrerte spørsmålene rundt de samme bilmodellene som de selv eier. På den måten fikk vi folk til å fortelle om seg selv gjennom andre, forteller Hovde.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger