Sports Utility Vehicle, sports- og nyttekjøretøy, nettopp det var Wagoneers arbeidsoppgaver. Den byr på langt mer enn en enkel, robust Jeep av krigertypen. Wagoneer bærer preg av luksus og har plass til alt familien ønsket å drasse med seg.
Lettglemt døgnflue? NEI. Kurant samlerobjekt? JA!

Hundrevis har fått feil førerkort
Jeep Wagoneer (kjørekar) fødtes sju år før britene tenkte i samme baner med Range Rover. I 1984 ble den omdøpt til Grand Wagoneer. Willys, AMC og Chrysler overtok i tur og orden eierskapet, men den levde videre i ganske uendret skikkelse.
Egentlig er ikke Wagoneer stor til å være amerikansk. 473 cm lang og 190 cm bred er omtrent som en Toyota Land Cruiser anno 2010. Wagoneer startet med 3,4 liters rekkesekser på 140 hester, men fikk fort V8-krefter under panseret, helt opp i 6,6 liter og 250 hester – og forbruk godt over to liter.

Moderne
I starten fantes Wagoneer faktisk med uavhengig forhjulsoppheng, men stiv aksling ble fort foretrukket. Så tidlig som i 1973 kom permanent firehjulstrekk, lenge før andre tenkte på slikt. Amerikanerne skulle slippe strevet med å skifte inn og ut.
Særlig Limited-utgaven har luksuspreg. Komfortutstyr som air conditioning samt el-drevne ruter og sentrallås var vanlig på personbiler, altså måtte Wagoneer følge etter.
Grei veteran
Som med svært mange amerikanske gamlinger byr Wagoneer på lite trøbbel. Den ble produsert i stort antall over svært lang tid.
Jeep-entusiaster og klubber finnes i de fleste land, den i Norge er meget aktiv. Delene er felles med mange andre USA-biler. Wagoneer hentet komponenter fra GM, Ford og Chrysler.
Jeep Wagoneer 1990
Motor | V8 |
Volum/effekt | 5,9/146 hk |
Toppfart | 158 km/t |
Akselerasjon (0-100 km/t) | 13,4 sek. |
Mål (l/h/b) | 473cm/196cm/169cm |
Vekt | 2.048 kg |
Klubb | Jeep Club Norway |
Andre aktuelle alternativer


