I 2013 begeistret BMW et bredt publikum, samtidig som de ga mange av sine tradisjonelle fans et sjokk, da de viste seg som tilhengere av elektrifisering i form av elbilen i3 og sportshybriden i8.
Siden har det gått slag i slag med visjoner om elektrifisering, autonomi og stadig mer førerassistanse, etterhvert via nettet med sanntidsinformasjon overført både fra omgivelser og andre biler.

Ruvende SUV
Og dette er i dag BMWs måte å se bil-fremtiden på. Vision iNEXT Concept, som den foreløpig heter, er en stor SUV, i størrelse mellom nye X5 og den kommende X7 (506 centimeter lang, 169 cm høy og hele 206 cm bred).

Vi ser nærmere på BMWs elektriske SUV
– iNEXT-prosjektet er en viktig hjørnesten for BMWs fremtid. Dette er vårt neste flaggskip, og bilen vil bli styrende for alle våre kommende modeller, så vel som for hele selskapet, sier BMW Group' s øverste sjef, Harald Krüger.
Ingen tvil: Også BMW har innsett at dagens løsninger og det entusiaster ser som ekte kjøreglede på lengre sikt bare vil kunne overleve i en nisje. Dermed har også konsernet valgt en fremtidsstrategi som er i tråd med det de fleste fremtidsforskere og trender peker mot som det som vil være individuell mobilitet i fremtiden.

25 ladbare biler i 2025
I 2025 vil BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav tolv vil være helelektriske. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at BMW Group tenker stort om satsingen på elektrifiserte biler.

Dette er Mercedes' første el-SUV
Allerede til neste år kommer den første elektriske SUV-en fra den bayerske produsenten - basert på dagens X3 og det er bekreftet at den 3-serien vi nylig omtalte vil få en 4-serie-avlegger, hvorav én batterielektrisk, allerede vist som konseptbilen BMW Vision iPerformance. Den vil sannsynligvis hete i4.
En del av nettet
Og deretter? Jo, det er det BMW vil gi en forhåndssmak på med denne bilen, som nylig ble avduket på bilutstillingen i Los Angeles etter å ha blitt annonsert tidligere i år med diverse illustrasjoner. Bilen vil nok ta seg noe annerledes ut når den kommer i produksjon - etter planen i 2021.

Men grunnprinsippene skal visstnok følge den helt til produksjonsstadiet - vi snakker om en bil som er selvkjørende - om man velger autonomifunksjonen - som er elektrisk (selvsagt!) og oppkoblet til enhver tid, for kontinuerlig utveksling av data - altså som en selvfølgelig del av IoT - tingenes internett.

Endelig har vi kjørt Audi e-tron
Kjøre eller ikke kjøre?
Skal vi fortsatt kjøre selv i fremtiden, eller skal vi kjøres? Krystallkulen har ennå ikke gitt det endelige svaret, og ikke bilprodusentene heller. Konseptbilen åpner derfor for begge deler.
I «Boost-modus» er det føreren som har den fulle kontrollen, mens i «Ease-modus» tar den autonome teknikken over og bilen blir selvkjørende. Da trekkes ratt og pedaler også delvis inn i interiøret og infotainment-systemet blir mer rettet mot underholdning.

Stadig mer autonomi
BMW sier at selv om noen av egenskapene i BMW Vision iNEXT tilsynelatende er svært fremtidsorienterte, vil de autonome egenskapene utvilsomt spille en større rolle i 2021 enn i dag.
Vision iNEXT er ment å være en visjonær studiemodell. Vi er spente på å se hvor mye av det visjonære som vil følge med helt til produksjonsmodellen kommer i 2021 - om bare tre år. Navnet på den endelige bilen?
Vårt stalltips: iX5.
Flere bilder:
-
