Familietest: Skoda Enyaq Sportline iV80 2022

Dette vil vi ha mer av

Skoda har gått fra å være latterliggjort til familiens beste venn. Nå har de grunn til å være stolte.

STOLTE: Skoda Enyaq har kastet den bakre logen og kjører på med store bokstaver. Foto: Øystein B. Fossum
STOLTE: Skoda Enyaq har kastet den bakre logen og kjører på med store bokstaver. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Skoda. Det er ikke fryktelig lenge siden det tsjekkiske egennavnet ble forbundet med biler av ikke ypperste kvalitet ... for å si det sånn.

Men det har skjedd noe. Med tiden har Skoda utviklet seg til å bli meget interessant. Naturligvis har Volkswagens Skoda-oppkjøp i 1991 mye å si for utviklingen, og nå er de tsjekkiske bilene stort sett bygd på samme plattform som blant annet Audi og Volkswagen.

Det er også Skoda Enyaq, som er trilling av både Audi Q4 e-tron og VW ID.4. Og nå later Skoda til å ha blitt vel så populær som søsknene - kanskje enda mer.

For et par år siden skiftet Skoda ut emblemet på baksiden av populære Octavia, med bokstavene S K O D A - et tegn på selvtillit og stolthet. Trenden følges naturligvis opp av Enyaq.

HARDING: Skoda Enyaq har et røft og tøft utseende. Foto: Øystein B. Fossum

Populær

I skrivende stund, og så langt i 2022, er disse tre bilene også Norges tre mest solgte (leverte) nybiler. Etter elleve dager må man dog selvsagt ta tallene med en klype salt, da registreringsstatistikken varierer veldig etter når lasteskipene kommer til landet.

2021 sett under ett var Skoda Enyaq Norges femte mest solgte elbil, med 5711 registreringer - til tross for store leveringsproblemer forbundet med produksjon.

(ID.4 endte to plasser foran, med 6631 biler. Q4 e-tron endte på 13. plass.)

Det er uansett ingen tvil om at det fortsatt er stor interesse for Skoda Enyaq. Vi skal se litt nærmere på hva som gjør bilen så ettertraktet.

Den ser bra ut

Og det starter bra. Utenfra er det en pen bil vi hviler øynene på. Samtidig har Enyaq et røft utseende, sterkt hjulpet maskuline linjer og den store svarte «grillen» i front. Det er noe som ikke nødvendigvis passer absolutt alle, men som undertegnede (mann, 39 år) finner appellerende.

Men det er spesielt forfra den er stilig. Det er mindre sjel å spore på sidene og bakentil, selv om den på ingen måte er uattraktiv.

Ta en titt på bildene over, så gjør du enkelt opp din egen mening.

INTERIØR: Skoda Enyaq har et tiltalende interiør og tilbyr god plass. Foto: Øystein B. Fossum

Interiør

Når vi beveger oss inn i bilen er det også positive vibber som møter oss. Sportssetene (Sportline-tilbehør) er behagelige og plassen god. Det er ingenting superfancy, men det er passe nedpå og folkelig - som også kjennetegner en moderne Skoda.

Vi er ikke store fans av skjermen som stikker opp fra dashbordet i midten, men jubler samtidig for at Skoda har integrert skjermen med instrumentene bak rattet (i motsetning til hva Volkswagen har gjort med ID.4). Ellers later det til at denne skjermen er lik hva ID.4 har av innhold.

Vi sitter som sagt godt i framsetene, mens sjåføren på 1,82 meter får god plass bak seg selv. Det er med andre ord ikke problemer med fire voksne på langtur eller to voksne og tre barn.

ISOFIX: Det er hele tre seter med Isofix-fester i Enyaq. Å ta barnesete inn eller ut er dessuten en grei sak. Foto: Øystein B. Fossum

Bagasje og barnesete

Skoda Enyaq har dessuten Isofix-fester i tre seter - i yttersetene bak, samt i passasjersetet foran - for dem som eventuelt trenger det. Det er lite stress forbundet med å ta barnesetene inn eller ut, da det er god plass og Isofix-festene er enkle å treffe - noe som slettes ikke er tilfellet i alle biler.

I bagasjerommet får vi også med oss en del på langtur. Det er blant annet takket være takhøyden - vi fikk akkurat plass til å reise koffertene.

Totalt er det plass til 585 liter, med alle baksetene oppreist - 1710 liter med setene nede. Det er noe større enn trillingen fra Volkswagen. Skoda har gått for en rimeligere 40/60-deling av setene. Optimalt hadde vi naturligvis ønsket oss 40/20/40 deling av setene, men den nordiske «skiluka» i midtsetet hjelper på om det skal fraktes lengre gjenstander.

Det er også noe plass under bagasjerommet, men foruten ladekabler er det ikke plass til mye mer enn småplukk (se bildeserien under). Frunk, bagasjerommet foran som mange elbiler er utstyrt med, eksisterer overraskende nok ikke på Skoda Enyaq.

GREI KAPASITET: Takket være at koffertene akkurat får plass oppreist, går det fint å få med masse bagasje i Enyaq. Foto: Øystein B. Fossum

Smarte løsninger

En annen ting Skoda skal ha applaus for, er at de likevel er kreative og tilbyr enkle og fiffige løsninger. Bare at de har integrerte solskjermer (mekanisk solgardin) i dørene bak (ekstrautstyr, familiepakken), slik at de bare behøver å trekkes opp når for eksempel de minste trenger en dupp, er noe en småbarnsfamilie kan glede seg mye over.

YES, SOVETID: Den mekaniske solgardina trekkes rett opp fra døra og festes helt i toppen. Perfekt tilpasset bilen, naturligvis. Foto: Øystein B. Fossum
YES, SOVETID: Den mekaniske solgardina trekkes rett opp fra døra og festes helt i toppen. Perfekt tilpasset bilen, naturligvis. Foto: Øystein B. Fossum Vis mer

Fordelen med å ha solskjermene integrert er også at de er tilpasset bilens vinduer og dermed er mer effektive enn en tredjepartsløsning som må monteres med for eksempel sugekopper.

Sammenlignet med VW ID.4 kommer Enyaq med lyktespylere. Kort og greit holder Enyaq nivået som Skoda er blitt kjent for.

Utstyr og sikkerhet

Av utstyr er det ganske mye som er standard for Skoda Enyaq iV80. Blant annet sikkerhetsutstyr som adaptiv cruisekontroll, blindsonevarsling, tretthetsvarsling, filassistent og parkeringssensor (foran og bak).

At dette er standardutstyr er også noe av årsaken til at Enyaq vant Euro NCAPs kåring som «Best i Klassen» blant store SUV-er i 2022 (biler testet i 2021).

BEST I TEST: Dette er de sikreste bilene i 2021 ifølge Euro NCAP. Video: Euro NCAP Vis mer

Lyktespylere kan vi også nevne som et pluss. Videre kan du velge forskjellige pakker, som komfortsetepakke, familiepakke, infotainmentpakke (med HUD) eller bagasjeromspakke, eller gjøre ulike interiørvalg og velge panorama soltak.

Sportline-versjonen, som vi kjører, har dessuten utstyr som sportsunderstell, sort taktrekk, infotainmentpakken, ambientlys, sportseter i skinn og mer sporty utstyr inkludert.

I SLEKT: Infortainmentet minner veldig om VW ID.3, men instrumentene bak rattet er i Enyaq integrert i dashbordet. Foto: Øystein B. Fossum

Kjørefølelse og motor

Også på veien innfrir Skoda Enyaq Sportline iV80. Med 204 hk har vi mer enn nok kraft til å komme oss inn på trafikkerte veier eller foreta trygge og effektive forbikjøringer. Toppfarten (160 km/t), som langt fra er den høyeste på markedet, er stort sett mer enn nok på norske veier.

Du må nærmest delta i en biljakt for å behøve høyere fart - kanskje begrenser toppfarten sjansene for et Enyaq-tyveri i forbindelse med bankran ...

Oppsettet er relativt stivt, noe som gir presis styrefølelse. I lavere hastighet kan den oppleves noe stump over ujevnheter. Støynivået er relativt behagelig, selv om det ikke er helt på premium-nivå.

Rekkevidde og lading

Tallet 80 forteller at vi kjører med den største batteristørrelsen til Enyaq. Med bakhjulsdrift gir det en WLTP-rekkevidde på 502 kilometer.

I stort sett minus ti grader (av og til litt kaldere), kom vi oss helt fra Nesjestranda (utenfor Molde) til Lillehammer, uten å lade - det er ifølge Google Maps 296 kilometer - med behagelig inneklima og kjøring med trafikken. Igjen på batteriet var det fortsatt i overkant av ti prosent.

Det skal imidlertid ikke mange plussgradene til for at rekkevidden holder til langkjøring på 40 mil.

Hurtiglading med opptil 125 kWt er helt greit, men ikke imponerende. Du bør derfor sette av minst en halvtime for en normal ladeøkt på veien - ofte mer, om batteriet kryper mot null og du vil opp til 80 prosent strøm.

DETALJBILDER: Et nærmere øyensyn på Skoda Enyaq Sportline iV80. Foto: Øystein B. Fossum

Pris

Prisen er heller ikke halvgal, og er ikke langt unna for eksempel trilling VW ID.4 eller Tesla Model Y.

Prisen for Enyaq starter imidlertid helt nede på 352 900 kroner, før tilvalg. Med største batteri og rekkevidde (iV80) starter prisen på 460 000 kroner. Med Sportline øker prisen ytterligere 33 000 kroner. Vår testbil starter der før enda flere tilvalg og pakker, hvorpå den havner på hele 580 142 kroner.

Vil du ha firehjulstrekk koster det 30 000 oppå der igjen.

Tekniske spesifikasjoner - Skoda Enyaq Sportline iV80

Motor:1 x elektrisk
Drivhjul:Bak
Effekt:204 hk (150 kW)
Dreiemoment:310 Nm
Batterikapasitet (brutto):82 kWt
Batterikapasitet (netto):77 kWt
Ombordlader:11 kW
Hurtiglading:125 kW
Blandet forbruk (WLTP):1,7 kWt/mil
Rekkevidde (WLTP):502 km
Akselerasjon (0-100 km/t):8,7 sek
Toppfart:160 km/t
Mål (l/b/h):4653 mm / 1879 mm / 1616 mm
Akselavstand:2765 mm
Bakkeklaring:171 mm / 186 mm
Egenvekt:2265 kg
Nyttelast:658 kg
Taklast:75 kg
Hengervekt:1000 kg
Bagasjerom (liter):585 / 1710 liter
Bagasjerom maks lengde:970 mm
Garanti bil:5 år / 100 000 km
Garanti batteri:8 år / 160 000 km (min 70%)
Lakkgaranti:3 år
Rustgaranti:12 år mot gjennomrusting
Pris Enyaq:Fra 352 900,-
Pris Enyaq iV80:Fra 460 000,-
Pris Enyaq Sportline iV80 (22-modell):Fra 493 000,-
Pris testbil:580 142,-

*Prisene er ikke inkludert frakt og levering.

Konkurranse

Konkurransen i segmentet begynner å bli veldig stor. Elektriske SUV-er er det det finnes mest av for tiden. Vi har allerede nevnt konsernets to andre trillinger. Likevel er kanskje spesielt Tesla Model Y den tøffeste konkurrenten (i tillegg til Kia/Hyundai-tvillingene EV6 og Ioniq 5 med flere) som vi har gitt terningkast seks.

Enyaq og Model Y retter seg mot de samme kjøperne, barnefamiliene. Og begge treffer særdeles godt, med blant annet god plass og rekkevidde. Enyaq har mindre utstyr i utgangspunktet, men har en lang liste med tilvalg, som til slutt kan gjøre bilen vesentlig dyrere enn Model Y igjen.

Sistnevnte har bedre lasteplass, men kan frakte færre kilo sammenlignet med Enyaq. Teslaen har også 40/20/40-nedfelling av baksetene. Enyaq får blant annet på sin side Euro NCAPs pris for sikreste store SUV.

Her kan smaken være som baken. Det er ikke uten grunn at de begge selger bra. Men vi er ikke i tvil om at Enyaq ikke står noe tilbake fra sin amerikanske nemesis.

Konklusjon

Utfordringen for dem som vil ha en ny Skoda Enayq i dag er at ventetida kan bli lang. På grunn av pågående produksjonsutfordringer må en ny kunde kanskje måtte vente helt til 2023 (kommer an på utstyrsvalg mm) med å få bil. Og da er det også usikkerhet knyttet til norsk pris, ettersom politikerne er ventet å starte innfasing av elbilmoms i neste statsbudsjett.

Utenom akkurat det er Skoda Enyaq en flott bil som med rette har fått en stor tilhengerskare. Vi har lite å utsette på det de tilbyr og mener Skoda fortsatt har all grunn til å være stolte av seg selv.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer