Det er VW-sjef Thomas Schäfer som selv forteller dette på Linkedin.
Her forklarer han at bilprodusenten vil lytte nøye til hva kundene ønsker seg i årene framover:
- Vi girer opp satsingen på elektriske biler. Før 2026 vil vi ha ti nye modeller på veien. Vi skal gjøre betjeningen i bilene våre enklere. For eksempel skal vi få tilbake rattet med vanlige knapper. Det er det kundene vil ha, sier Schäfer.

Kjører 1,4 kilometer «i blinde»
I flere av sine modeller, blant annet de dyrere utgavene av Golf og Tiguan, har VW erstattet de tradisjonelle knappene med små berørings-plater. De gir feedback i form av små vibrasjoner når man trykker på dem. Tanken har vært at dette skal gi bilen et mer eksklusivt preg enn vanlige knapper.

Knappene enklere å bruke
Det motsatte har skjedd. Kundene har kritisert berørings-platene og mener de er vanskeligere å bruke under kjøring og lette å trykke feil på. De vil ha tilbake de gode, gamle knappene. Det får de nå, ifølge VW-sjefen.
Vi har tidligere fortalt om en test vår svenske kollega Vi Bilägare gjorde, der de sammenliknet førermiljøet i de nyeste Volvo-modellene med gamle V70 fra 2005. Det viste seg at betjeningen i den gamle Volvo-en var mye enklere og raskere og tok mindre oppmerksomhet fra veien og kjøringen.

Farlige skjermer
Glidebryterne under berøringsskjermen blir heller ikke godt mottatt i VW-modellene. Enkelte kunder mener de rett og slett er farlige å bruke under kjøring i mørket.

- Bruk flymodus under kjøring
Ønsket til Golf-eierne skal være en retur til klassiske knapper og dreiekontroller også her. Skjermene med et utall menyer og undermenyer stjeler for mye oppmerksomhet under kjøring.
Det er lite trolig at skjermene forsvinner. Bilprodusentene har forelsket seg i troen på at de kan imponere kjøpere med et rullende nettbrett. Kanskje enkelte funksjoner som regulering av varme og klima tas ut med egne knapper eller dreiekontroller.