Dashbord

Dette vil vi ikke ha

Etter mye kritikk fra kundene, planlegger VW å skrote de nye berøringstastene i bilene og gå tilbake til vanlige knapper.

MODERNE OG DÅRLIG: Kundene vil ha tilbake de gamle, gode knappene. De moderne berørings-platene er vanskelig å bruke og det er lett å trykke feil. Foto: VW
MODERNE OG DÅRLIG: Kundene vil ha tilbake de gamle, gode knappene. De moderne berørings-platene er vanskelig å bruke og det er lett å trykke feil. Foto: VW Vis mer
Publisert

Det er VW-sjef Thomas Schäfer som selv forteller dette på Linkedin.

Her forklarer han at bilprodusenten vil lytte nøye til hva kundene ønsker seg i årene framover:

- Vi girer opp satsingen på elektriske biler. Før 2026 vil vi ha ti nye modeller på veien. Vi skal gjøre betjeningen i bilene våre enklere. For eksempel skal vi få tilbake rattet med vanlige knapper. Det er det kundene vil ha, sier Schäfer.

I flere av sine modeller, blant annet de dyrere utgavene av Golf og Tiguan, har VW erstattet de tradisjonelle knappene med små berørings-plater. De gir feedback i form av små vibrasjoner når man trykker på dem. Tanken har vært at dette skal gi bilen et mer eksklusivt preg enn vanlige knapper.

Knappene enklere å bruke

Det motsatte har skjedd. Kundene har kritisert berørings-platene og mener de er vanskeligere å bruke under kjøring og lette å trykke feil på. De vil ha tilbake de gode, gamle knappene. Det får de nå, ifølge VW-sjefen.

Vi har tidligere fortalt om en test vår svenske kollega Vi Bilägare gjorde, der de sammenliknet førermiljøet i de nyeste Volvo-modellene med gamle V70 fra 2005. Det viste seg at betjeningen i den gamle Volvo-en var mye enklere og raskere og tok mindre oppmerksomhet fra veien og kjøringen.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.