Diesel, automat og god plass

Kia cee'd er et godt kjøp i kompaktklassen, og som stasjonsvogn er den et alternativ til klassen over.

Publisert
Sist oppdatert

Vi har tidligere kjørt Kia cee'd Sporty Wagon, som Kia av en eller annen grunn har valgt å kalle stasjonsvognutgaven. Det var et trivelig bekjentskap, men drivlinjen var dengang en relativt lite ambisiøs kombinasjon av 90-hesters dieselmotor og femtrinns manuell girkasse. Den kom allikevel meget godt ut av testen vår.

Vi har konstatert at Kia har løftet produktene sine kraftig med introduksjonen av nye cee'd, og kvalitetsundersøkelser utført de siste par årene tyder på at driftssikkerhet og kvalitet generelt er oppe på et bra nivå.

Vi henviser for detaljer omkring c'eed Sporty Wagon til den grundige testen vi foretok for litt mer enn et år siden. Lenken finner du nederst på siden.

Diesel/automat

I forhold til bilen vi testet den gang består nemlig forskjellene når det gjelder dagens testbil hovedsaklig i typen drivlinje. Denne gangen har vi tatt for oss et nyere tilskudd til modellrekken, nemlig den sterkere 115-hesters dieselmotoren sammen med noe mange ønsker i denne typen bil - nemlig en automatisk girkasse. Denne varianten ble lansert på forsommeren 2008.

Sterk Golf-konkurrent

Bilen deler plattform med Hyundai i30, en annen koreaner som har bidratt til å løfte bilene derfra til et adskillig mer overbevisende nivå. Vi mener at disse modellene, for øvrig både utviklet og produsert i Europa, absolutt bør vurderes når man tenker innkjøp av bil i kompaktklassen - VW Golf, Peugeot 308, Ford Focus - for å nevne de sterkeste konkurrentene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer