Kjøpe brukt dieselbil

Diesel er en bruktbilvinner

Folk kom på døra for å kjøpe dieselbilen til Inge Martinsen.

POPULÆR: Inge Martinsen ble oppsøkt av folk som ville kjøpe dieselbilen hans. Foto: Bente Martinsen.
POPULÆR: Inge Martinsen ble oppsøkt av folk som ville kjøpe dieselbilen hans. Foto: Bente Martinsen. Vis mer
Publisert

Det er ingen tvil om at politikken for å få elbilsalget til værs virker. Aldri har det vært solgt mer elbiler, og den allerede magre andelen av bensin og diesel i 2019, ble halvert i 2020.

Se tabellen under.

Utvikling solgte nye biler

Drivstoff 2020 2019
Elbil7678960316
Ladbar hybrid2890519295
Hybrid1223119295
Bensin1216222823
Diesel1130522355

Det store fokuset på elbiler gjør at mange antakelig vurderer å selge sin gamle dieselbil i frykt for et stort verditap fordi ingen vil ha den.

Rekordhøyt bruktbilsalg

Men det er mye som tyder på at de som sitter på en nyere dieselbil ikke trenger å bekymre seg for høyt verditap. Snarere tvert i mot.

Med lavt salg av nye dieselbiler, vil de få som selges kunne vise seg å bli svært populære.

- Det er alltid vanskelig å spå bilmarkedet i Norge langt frem i tid, siden avgiftspolitikken i stor grad styrer våre valg, sier Eirik Håstein, produktdirektør for Finn motor.

Han hevder at hvis markedet fortsetter å være slik det er nå, må det importeres flere dieselbiler fra utlandet for å møte etterspørselen.

HØY ETTERSPØRSEL: Vi ser en prisøkning, kortere salgstid og stor etterspørsel etter diesel, sier Eirik Håstein, produktdirektør for Finn Motor.
HØY ETTERSPØRSEL: Vi ser en prisøkning, kortere salgstid og stor etterspørsel etter diesel, sier Eirik Håstein, produktdirektør for Finn Motor. Vis mer

Nyere brukte dieselbiler, gjerne stasjonsvogner, har fremdeles den største etterspørselen på Finn.no.

Nybilsalget havnet litt under fjoråret med drøyt 141 000 solgte biler. Bruktbilsalget derimot, gikk langt bedre enn forventet og endte på drøyt 520 000 solgte biler.

Diesel står for 52,4 prosent, bensin 28,2 prosent, elbil for 10,2 prosent og hybridbiler for 9,2 prosent, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken.

Høyere priser

- Salget av nye dieselbiler er marginalt og etterspørselen øker. Dette ser vi når vi analyserer bilforhandlernes publiseringstid på Finn.no, kan Håstein hos Finn fortelle.

For et år siden tok det i snitt 65 dager å selge en dieselbil på Finn.no. I dag tar det 44 dager. Snittprisen på en dieselbil hos bilforhandlere for ett år siden var på cirka 214 000 kroner.

- I dag er snittprisen 217 000 kroner. Det vil si at prisen holder seg stabil eller øker, forteller Håstein

Men han tror en ny dieselbil i dag kan bli dyrt, sammenlignet med hybrid på grunn av avgiftsfordelene som gis til hybridbiler. En teori er at folk velger drivlinje etter lommeboka når nybil kjøpes og da faller diesel bort.

Kom på døra for å kjøpe bilen

Inge Martinsen er en av de som har vurdert å bytte ut sin velholdte Volvo XC70 fra 2014 mot en elbil.

STRØKEN: Inge Martinsen har hatt sin Volvo XC70 siden den var ny og vurderer å bytte den ut mot en elbil. Det viser seg at disse bilene er svært attraktive, skal vi tro tallene fra Finn.no. Foto: Bente Martinsen
STRØKEN: Inge Martinsen har hatt sin Volvo XC70 siden den var ny og vurderer å bytte den ut mot en elbil. Det viser seg at disse bilene er svært attraktive, skal vi tro tallene fra Finn.no. Foto: Bente Martinsen Vis mer

- Det er flere grunner egentlig. En av dem er fordi jeg er redd for verditapet, en annen er at jeg er redd det kommer moms på elbil. Også har jeg hatt bilen i 6 år, så det hadde vært gøy med noe annet.

Men før han rakk å engste seg over verditap på diesel, dukket det noen opp og spurte om han ville selge den.

- Inge sitter i dag på en liten gullgruve. Snitt publiseringstid for en Volvo XC70 2016-modell solgt gjennom en forhandler, er kun 30 dager, som er hele 19 dager raskere enn snitt, kan Håstein fortelle.

Det betyr at bilen, som så dagens lys allerede i 2007, fortsatt er en av de mest populære dieslene på markedet.

Frykter ikke verditap

Erik Andresen, som er direktør i Bilimportørenes Landsforening, tror diesel- og bensinbiler vil være viktige for bruktmarkedet i mange år, selv om det nå kommer stadig flere elbiler som oppfyller kriteriene til en familiebil nummer én og fører til at fornyelsen i bilparken vil skyte fart, også i distriktene.

HOLDER SEG GODT: Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen, tror det blir et elektrisk skifte, selv på landsbygda, men at dagens dieselbiler vil holde seg godt i pris allikevel.
HOLDER SEG GODT: Direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen, tror det blir et elektrisk skifte, selv på landsbygda, men at dagens dieselbiler vil holde seg godt i pris allikevel. Vis mer

- For de som ikke har råd til ny bil, vil en noen år gammel dieselbil være eneste alternativet. Vi tror derfor at disse bruktbilene vil holde seg godt i pris fremover. De betaler noe mer i bomringer enn elbiler, og regjeringen åpner for nullutslippssoner i Oslo og Bergen, men generelt er det ikke ugunstig å kjøre dieselbil. De har lavt forbruk og vi er ikke redde for at verdien skal reduseres kraftig.

BRA FART PÅ DIESEL: Volvo opplever raske salg av sine brukte Volvoer, kan PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, Erik Trosby fortelle.
BRA FART PÅ DIESEL: Volvo opplever raske salg av sine brukte Volvoer, kan PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, Erik Trosby fortelle. Vis mer

Diesel er pop hos Volvo

- Det selges relativt få nye dieselbiler så det har vært lite påfyll til bruktmarkedet de siste par årene, samtidig som er etterspørselen, relativt sett, er høy, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway, Erik Trosby.

- Vi tror denne trenden vil fortsette og at dieselbiler vil holde seg godt på bruktmarkedet de neste 5-7 årene. I tillegg har det vært lite bruktimport de siste par årene, som også preger markedet.

Ifølge OFV-tallene ble det registrert en nedgang på 32,5 prosent i 2020.

Han mener at mange nordmenn opplever at dieselbiler har egenskaper som dekker deres behov på en god måte.

- Vi tror prisene vil være stabile og i Volvo ser vi at SUV-er og biler med firehjulstrekk er veldig attraktive. Vi tror denne biltypen vil fortsette å være populære.

Volvo hadde positiv salgsutvikling for brukte dieselbiler i 2020 og stå-tiden på Finn.no for en brukt dieselbil fra Volvo var nede i 43 dager i slutten året, sier Trosby.

Satser både på brukt og nytt

Også Mercedes har tro på stabilt gode priser på brukte dieselbiler rett og slett som en følge av etterspørsel, i form av bilbehov, og tilbudssiden.

Det «produseres» få brukte dieselmodeller i Norge, og med valutasituasjonen opplever Mercedes mindre bruktimport enn tidligere.

MYE DIESEL: Lite import og lav tilgang til nye dieselbiler gjør at de som selges holder seg godt i pris, tror kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz, Audun Hermansen.
MYE DIESEL: Lite import og lav tilgang til nye dieselbiler gjør at de som selges holder seg godt i pris, tror kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz, Audun Hermansen. Vis mer

- Majoriteten av nybilsalget er allerede elektrisk, og takten ser ikke ut til å avta. Dagens batteriteknologi vil ikke endres fundamentalt på kort sikt, så det vil være rom for diesel i drivlinjemiksen også i fremtiden, men selvsagt ikke i nærheten av 2007-nivåer, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz, Audun Hermansen.

- Diesel har historisk hatt en sterk tilstedeværelse i større stasjonsvogner og i SUV-segmentet. Modeller som nyter godt av høyt dreiemoment og, relativt sett, lavt forbruk og utslipp.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer