Diesel: Full krise - hva kan konsekvensene bli?

Får myndighetene nå omsider opp øynene for at utslippstallene generelt er og har vært notorisk underrapportert?

GÅR EN ANNEN VEI: Toyota er den første store bilprodusenten som bevisst faser ut dieselmotorer. Her ser vi den kommende RAV4 hybrid, som med kombinasjon av bensin- og elmotor vil erstatte dieselversjonen av SUV-en som lenge har vært på topp blant norgesfavorittene. Paradoksalt nok var RAV4 mest solgte dieselmodell totalt i Norge i løpet av de første åtte månedene i 2015. Foto: TOYOTA
GÅR EN ANNEN VEI: Toyota er den første store bilprodusenten som bevisst faser ut dieselmotorer. Her ser vi den kommende RAV4 hybrid, som med kombinasjon av bensin- og elmotor vil erstatte dieselversjonen av SUV-en som lenge har vært på topp blant norgesfavorittene. Paradoksalt nok var RAV4 mest solgte dieselmodell totalt i Norge i løpet av de første åtte månedene i 2015. Foto: TOYOTA Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det er ikke nytt at det blinker røde varsellamper for diesel som personbildrivstoff. Volkswagen-skandalen som rulles opp i disse dager er på mange måter bare prikken over i-en, kan det se ut til.

Tidligere i år ble det blåst ny aktualitet i muligheten for forbud mot å kjøre dieselbil i de større byene på dager med høy forurensning, og nå har dieselskeptikerne fått mer vann på mølla. Har bilprodusenten sett seg nødt til å ty til juks fordi den rett og slett ikke makter å gjøre dieselmotoren ren nok?

Og gjelder det bare Volkswagen-gruppen?

Les også: - Aldri mer diesel!

Til Dagens Næringsliv sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen følgende torsdag:

- Det er en naturlig konsekvens av denne saken at man på europeisk nivå nå går andre bilmerker etter i sømmene, uten at det ligger noen konkrete mistanker i dette. Jeg vil tro at bilprodusentene synes det er greit å bli frikjent fremfor å ha mistankene hengende over seg.

Les også: Forbruket bestemmer prisen

Kunstig lave utslipp

Det at bilprodusentene spesialtilpasser bilenes forbruksmønster de kunstige laboratorietestene vil ikke hjelpe når det innføres mer realistiske testprosedyrer. Og det ligger i kortene at dette vil skje - EU arbeider med å innføre testing basert på bilens reelle bruk tidligst fra 2017.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer