Diesel-Porsche på vei?

Ifølge Automotive News Europe er det økonomiske betraktninger - ikke prinsipielle - som ligger bak Porsches utelukkende satsing på bensinmotorer.

Publisert
Sist oppdatert

Som de fleste bilinteresserte har fått med seg, har dieselmotoren i løpet av de siste årene gjennomgått en teknologisk revolusjon. Den teknologiske utviklingen har - sammen med et stadig økende fokus på CO2-utslipp - bidratt til en eksplosiv vekst for dieselmotoriserte personbiler.

For ti år siden var det for eksempel nærmest uhørt å tenke seg en kupé eller en kabriolet med dieselmotor, i dag er det nærmest en selvfølge at også disse biltypene tilbys med diesel på tanken.

Cadillac med dieselmotor

Dieselrevolusjonen har vært så omfattende at ingen bilprodusenter har kunnet forholde seg passive til utviklingen. Sakte, men sikkert har det ene merket etter det andre innsett at det markedsmessig er svært risikabelt å tviholde på bensinmotorer som eneste kraftkilde.

Blant de siste som forsto dette var tradisjonelle "bensinmerker" som Cadillac, Chevrolet, Jaguar og Lexus. Aller sist ut er japanske Subaru, som faktisk har gått til det skritt å utvikle en dieselbasert boksermotor.

Daihatsu og Porsche

Det finnes riktignok fortsatt enkelte bilmerker som utelukkende tilbyr bensinmotorer i sine modeller. Men med svært få unntak snakker vi i denne sammenheng om små sportsbilmerker av typen Aston Martin, Bugatti, Ferrari og Lamborghini. Blant de større merkene som selges i Europa, er det i dag kun Daihatsu og Porsche som fortsatt sverger til bensindrift.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer