Det er en god stund siden vi omtalte Volvos storsatsing på fornyelse av modellrekken sin, med elektrifisering (selvsagt), som et sentralt element.
Fosser frem med diesel
Likevel fremstår merket i 2019 nesten som en slags «kjerringa mot ... strømmen». Volvos dieselmodeller har nemlig solgt svært godt - faktisk har de ifølge registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), gått frem med nesten 21 prosent til 2630 biler. Dette er i et marked i betydelig nedgang - markedet for dieselbiler har så langt i år falt med over 14 prosent, og utgjør en andel på 15,5 prosent av totalsalget.
Det er modellene V60, XC40 og V90 som utgjør det vesentligste av dieselsalget til Volvo.
Dette var noe av informasjonen som kom frem i anledning et pressemøte der Volvo i Norge, ved sin ferske administrerende direktør Rita Kristin Broch, oppsummerte året som avsluttes, og utsiktene for 2020.
Men fremtiden er elektrisk
Til tross for den - for mange overraskende - diesel-oppturen legger ikke Volvo skjul på at det er elektrifisering som er bærebjelken for strategien inn i fremtiden.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger