Test: Mercedes-Benz G 350 d

Dieselbil med to års ventetid

Vi skjønner hvorfor interessen er stor

POPULÆR BIL: Både Dinside og Mercedes-Benz har trua på den oppgraderte versjonen av Geländewagen. Video: Rune Nesheim. Klipp: Ingebjørg Iversen / Dinside Vis mer
Publisert

Mercedes G-Klasse er noe helt for seg selv. Den ble egentlig lansert som et nyttekjøretøy – nesten som en missing link mellom personbilene, Unimog og traktoren MB-Trac for 40 år siden.

Prisen var høy og ble et mer eller mindre komfortabelt statussymbol. Den har fått stadig større motorer og flere ganske omfattende oppdateringer, men karosseriet har vært det samme hele veien.

Det toppet seg med den klin gærne AMG G 63 med V12 motor på 630 hester. Den dyreste Mercedesen man kunne kjøpe på det tidspunktet. Ikke rart at Kardashians måtte ha to stk.

Populariteten har vært helt enorm gjennom alle år, men alle moderne krav til sikkerhet, miljø, teknologi og komfort innhentet den. Men at folk digger grunnkonseptet må det være liten tvil om, også her hjemme.

Bertel O. Steen har rundet 150 kontrakter siden de åpnet for salg våren 2018. De har solgt tre ganger så mye i løpet av ett år med den nye, som gjennom 10 år med den gamle.

Majoriteten av salget er fremdeles på den latterlig syke AMG G 63, men takten er best på bilen vi kjører her, den langt mer fornuftige G 350 d.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer