Dieseldrevet familieracer

Ford drar mye nytte av sitt dieselsamarbeid med PSA (Peugeot og Citroen). Det er denne bilen et eksempel på.

Publisert
Sist oppdatert

Ford og S-Max tok Norge med storm da bilen ble lansert for to år siden. S-Max og salget gikk strykende lenge, men så kom Mondeo i fjor sommer. Den tok over stafettpinnen samtidig som salget av S-Max fikk seg en liten knekk. Halvveis i 2007 hadde Ford solgt drøyt 1.000 S-Max og på samme tid i år er det solgt snaue 600. Mondeo er for tiden Norges nest mest solgte bil, kun slått av VW Golf.

2,2 liter og 175 hester

Nå har vi, etter flere oppfordringer, testet en litt friskere versjon enn de vanlige 2-literene. I S-Max har vi tidligere også kjørt 2,5 bensin med 220 hestekrefter, men den koster også en god del - over 600.000 kroner. Nå er heller ikke dagens testbil en lavprisversjon, og innstegsprisen starter på rett under 500.000 kroner. Med det utstyret vi hadde koster bilen omlag 550.000 kroner.

Nå er det sikkert noen som tenker at en VW Touran med 170 hestekrefter og som starter på cirka 420.000 kroner er et alternativ, men det er en annen bil selv om effekten er rimelig lik. S-Max har sterkere motor, en håndfull hestekrefter og 50 newtonmeter ekstra, er nesten 30 centimeter lengre og trekker tyngre tilhenger. Andre veien skal det sies at Ford S-Max med 175-dieselhester ikke leveres med automatgir som mange ønsker seg. VW Touran kan leveres med DSG-kasse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer