Dinside har kjørt Mercedes-Benz GLC

GLK er død - leve GLC! Mellomklasse-SUV-en til Mercedes er et solid løft i forhold til forgjengeren.

SKIKKELIG PREMIUM: Interiøret er svært forseggjort - særlig i denne Designo-versjonen med to-fargede, ventilerte skinnseter, Burmester stereo og generelt høyverdige materialer. Førermiljøet fremstår som en litt mer høyreist versjon av den man finner i C-klasse. Foto: KNUT MOBERG
SKIKKELIG PREMIUM: Interiøret er svært forseggjort - særlig i denne Designo-versjonen med to-fargede, ventilerte skinnseter, Burmester stereo og generelt høyverdige materialer. Førermiljøet fremstår som en litt mer høyreist versjon av den man finner i C-klasse. Foto: KNUT MOBERG Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Mercedes-Benz GLK har de siste årene vært det premium-produsenten fra Stuttgart har hatt å varte opp med i konkurranse med erkerivalen BMW X3. Men BMW-en har knust den fullstendig på salgsstatistikkene.

Nå får de imidlertid virkelig seriøs konkurranse for første gang på lenge. Så bra er nemlig nykommeren fra Mercedes-Benz, som vi nettopp har prøvekjørt på varierte veier i Frankrike og Tyskland.

Ja, førsteinntrykkene etter å ha kjørt både diesel- og bensinversjonen, samt den ladbare hybriden, er så bra at vi ikke nøler med å trille et terningkast seks.

Vi tar for øvrig for oss den ladbare versjonen i en egen artikkel for ikke å forvirre leserne med for mange ulike utgaver.

Et første poeng: Alle versjoner har firehjulsdrift som standard. Også 9-trinns automat er standard - på samme måte som det adaptive understellet.

Mer som standard

GLC er i salg nå, og leveringene til kunder vil starte 12. september. I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes-Benz-porteføljen vil GLC komme med blant annet et sidevind-stabiliserende system, annen generasjon tretthetsvarsler og kollisjonsradarvarsling med nødbrems. I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer