Diodelyktene er her

Audi R8 blir verdens første serieproduserte bil som kan leveres med fullstendig diodebaserte frontlykter.

Publisert
Sist oppdatert

Lysdiodeteknologien, ofte kalt LED (Light Emitting Diode), ble ifølge Audi tatt i bruk i bilsammenheng allerede i 1992. Men inntil 2004 ble dioder utelukkende brukt som baklys, bremselys og blinklys. Audi var den første bilprodusenten som plasserte dioder i frontlykter da produsenten presenterte diodebaserte kjørelys i Audi A8 W12 quattro i 2004. Siden den gang har Audi satset tungt på diodeteknologi og kan nå også tilby diodebasert kjørelys i S6, R8, A5, A4 og TTS.

Lexus LS 600h: Nærlys

Toyota-eide Lexus tok imidlertid innersvingen på Audi når det kom til diodebaserte nærlys, som forøvrig ikke må forveksles med kjørelys. Mens kjørelys kun er ment for at bilen skal synes i trafikkbildet på dagtid, er nærlys ment å lyse opp veien i mørke.

Lexus LS 600h, som ble introdusert i 2007, ble verdens første bil med diodebasert nærlys. Disse er forøvrig utformet som tre linser med flere dioder innenfor hver av dem - såkalte "clustere" eller diodeklaser.

Audi R8: Fjernlys

Nå er det imidlertid klart at Audi tar den tredje "verdens første"-tittelen. Det tyske prestisjemerket har nemlig offentliggjort at Audi R8-kunder nå kan bestille hundre prosent diodebaserte frontlykter. Det betyr at både blinklys, parkeringslys, kjørelys, nærlys og fjernlys skapes av dioder - nærmere bestemt 54 stykker i hver lykt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer