Discovery: Ny under skallet

Land Rover har gjort en omfattende jobb med Discovery-serien, men de fleste endringene er usynlige. I første rekke har Discovery blitt befengt med en lang rekke forkortelser på 3 bokstaver.

Utvendig er forandringene små. Klikk her for større bilde
Utvendig er forandringene små. Klikk her for større bilde Vis mer
Publisert

ACE, SLS, HDC, ETC og EBD er noen av de nye forkortelsene man stifter bekjentskap med når den nye utgaven av Land Rover Discovery skal under lupen. Og det er ny elektronikk og en ny motor som er de viktigste forbedringene av modellen.

ACE

ACE står for Active Cornering Enhancement, og er en aktiv kregningsstabilisator på forakselen. Når kregningsstabilisatoren utsettes for påvirkning, settes en hydraulisk pumpe i gang for å kompensere påvirkningen på motsatt side av bilen - med det mål for øyet at bilen skal krenge så lite som mulig. Systemet minner i prinsippet mye om det Citroën bruker i Xantia Activa.

SLS

På bakakselen har den nye Discovery luftfjæring, samt SLS (Self Levelling Suspension), et system som skal sørge for at lastehøyden er konstant uansett belastning på bakakselene. Systemet kan opereres manuelt når bilen står stille, slik at lasteterskelen kan reduseres med inntil 6 cm.

ETC

ETC er Electronic Traction Control - et system som ikke skal kreve så mye forklaring. Ved hjelp av ABS-bremsenes sensorer registreres hjulenes snurrehastighet, og når systemet oppdager ulikheter i hjulenes rotasjonshastighet vil motoreffekten til hjulet som holder høyest hastighet reduseres.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.