De som har kjørt elbil i noen år er blitt vant til at rekkevidda blir en god del kortere vinterstid. For mange som aldri har opplevd en kuldeperiode i elbil, kommer kuttet i rekkevidda som et sjokk. De er ikke forberedt på hvor utfordrende en norsk vinter med snø, is og kulde er for elektriske biler.
I de store vinterbiltestene som Dagbladet er med på sammen med vår finske kollega Tekniikan Mailmaa hver vinter, er test av rekkevidda en sentral del. De siste fem åra har vi testet 30 av de mest populære elbilene på markedet og hva de duger til på vinterføre. Det er nyttig kunnskap for alle som skal kjøpe ny eller brukt elbil.
Disse gikk lengst
I denne saken ser vi på forbruket til de 18 elbilene vi har testet siden 2020 og hvor langt de går i kulde. Forskjellen mellom bilene er stor.
Av de 18 bilene er det Tesla Model Y, med 342 kilometer, Kia EV6 med 326 kilometer og Ford Mustang Mach-E med 321 kilometer som kjører lengt. Bilene ble testet på landeveien fra Rovaniemi til Ivalo i Finland. Temperaturen da vi startet var minus 4 grader og sank til minus 17 da vi nærmer oss Ivalo.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger