Det svenske instituttet driver med korrosjons- og metallforskning og arbeider for å forbedre løsninger for å hindre rustangrep. Nå har de gjennomført en undersøkelse på 30 ulike bilmodeller fra mellom 2002 og 2005. Resultatene viser at de fleste bilene har fått bedre rustbeskyttelse de siste årene, men noen sliter fortsatt.
- Rust er fortsatt et stort problem hos mange bilmodeller, sier Bo Rendahl fra Swerea Kimab.
1.000 undersøkte biler
Undersøkelsen baserer seg på om lag 1.000 kollisjonsskadede biler fra Danmark, Finland, Sverige og Norge. Bilene er plukket fra hverandre og pansere, dører, skjermer, kanaler og bakluker er analysert. I tillegg har man vurdert innvirkningen av designen i sammenføyninger, tetninger og selve flatebeskyttelsen.
Alle bilene som er testet er kjørt i lignende miljøer, det vil si på veier hvor man benytter veisalt. De bilene som har gått i de delene av disse landene som ikke benytter salt, er plukket ut.
To kategorier
Gruppen av biler er delt inn i to kategorier, 2002-2003-modellene og 2004-2005-modellene. Ikke alle modeller er testet i begge alderskategoriene, grunnet datamangel. Dette gjelder Audi A4, Hyundai Santa Fe, Mazda 3 og 6, Mercedes C- og E-klasse og Seat Ibiza.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger