Disse bilprodusentene har etablert seg i Kina

General Motors og Volkswagen-konsernet er allerede store i Kina. Men også japanerne er i ferd med å få fotfeste i landet på den andre siden av Japanhavet.

Publisert
Sist oppdatert

General Motors sliter på hjemmebane. Likevel - eller kanskje nettopp derfor - har selskapet brukt store ressurser på å etablere seg i det øst-asiatiske kjempelandet. General Motors kinesiske arm heter General Motors China Investment. GMCIC (vår forkortelse) har dannet ikke færre enn fire joint venture-selskaper. Det ene heter Shanghai General Motors Corporation og eies med 50 prosent av GMCIC. Den andre halvparten eies av det kinesiske selskapet SAIC Motor Corporation. Nettopp dette eierforholdet - 50/50 - er det vanlige for joint venture-selskapene de utenlandske bilprodusentene har opprettet i Kina.

GM: 872.000 biler

Shanghai General Motors Corporation produserte 269.000 biler i 2006, deriblant Cadillac SLS og Buick-modellene Excel, LaCrosse og Regal. De tre andre joint venture-selskapene (jv) produserer diverse Chevrolet- og Buick-modeller, samt vare- og lastebiler. Til sammen produserte de GM-initierte jv-selskapene hele 872.000 biler i 2006, noe som betyr at GM er den største utenlandske bilprodusenten i Kina.

Volkswagen-konsernet: 694.000 biler

På andreplass finner vi Volkswagen-konsernet, som produserte nesten 700.000 biler i Kina i fjor. Blant disse er velkjente Audi-modeller som A4 og A6 og Volkswagen-modeller som Polo, Golf, Touran og Passat. I tillegg kommer mer odde modeller som Santana og Sagitar. Sistnevnte er forøvrig samme modell som nye Jetta. Legg forøvrig merke til at mange av modellene skiller seg fra de utgavene som selges her i landet og i Europa forøvrig. For eksempel produseres og selges en eldgammel Jetta-versjon og fjerde generasjon Golf. Som en kuriositet kan det også nevnes at Audi produserer en egen A6-versjon for Kina, med ekstra lang akselavstand (A6L).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer