Når det kommer til bil er det to ting nordmenn liker, nemlig elbil og tilhengerfeste. Disse to ordene har det nesten ikke vært mulig å si i samme setning tidligere, og blir kanskje den største hindringen for det ambisiøse målet om kun å selge fossilfrie biler om 5 år.
Elbilen er også langt mer følsom enn en dieselbil når det gjelder rekkevidde, så snart man monterer noe på taket eller hekter på noe som skal trekkes.

Det er trolig grunnen til at vi ikke ser alt for mange elbiler med tilhengerfeste ennå. Det blir trolig langt flere av dem når rekkevidden blir lengre. For bilene i seg selv er tunge og egner seg godt til å ha noe bak seg.
Selv om lista over elbiler som har fått en krok bakerst er blitt større, er det fortsatt bare Tesla Model X som kan trekke en skikkelig skjærgårdsjeep bak seg. Og det finnes kun 5 biler som har lov å trekke mer 1.500 kilo eller mer. Det er ikke mye.

Derimot er det mange som strekker seg langt for å tilby noe for dem som kan klare seg med en såkalt hagetilhenger som kan brukes hjemmefra til nærmeste gjenvinningsstasjon.
Da snakker vi gjerne om de minste og billigste tihengerne, ofte uten brems, som kan tilby en totalvekt på 700 kilo. Da veier gjerne tilhengeren 130-150 kilo, så kan du ha resten som lass på hengeren.

Mange har også skiboks på taket, gjerne året rundt, selv om det går ut over rekkevidden. Da må man eventuelt ha sykler hengende bak på bilen.
Her begynner utvalget av biler å bli større, selv om mange fortsatt ikke tilbyr dette. Peugeot e-2008 og Citroën ë-C4 er eksempler på biler som ikke får dette som ekstrautstyr, selv om bensinvariantene av disse har dette tilgjengelig.

Flere elbiler kan heller ikke ta taklast. Tesla Model X kan av åpenbare grunner (dørene, ja) ikke ha noe på taket, men hverken gamlingene BMW i3 og Renault Zoe eller nykommerne VW ID. 3 og Mustang Mach e har mulighet til å ha noe på taket. Ford lover å komme med løsninger for ski, til og med en norsk ombygging til skiluke i baksetet.
For å nå målet om nullutslipp for personbiler i 2025, må vi nok se langt flere modeller med tilhengervekt på 1.500 kilo og mer, og da er det litt skuffende å se at for eksempel VW ID.4 og Skoda Enyaq ender med tilhengervekt på 1.200 kilo, selv om det holder i massevis for de som bare har førerkort klasse B.
I tabellen under får du en oversikt over de ulike modellenes maksimale hengervekt, samt hvor mye du kan plassere på taket.
Nye biler med tilhengerfeste
Bilmodell | Maks Hengervekt | Maks taklast |
Audi e-Tron | 1.800 | 75 |
BMW iX3 | 750 | 100 |
BYD Tang | 1410 | IT |
Ford Mustang | 750 | 0 |
Kyundai Kona | 300 | 80 |
Jaguar I-Pace | 750 | 75 |
Kia e-Niro | 300 | 100 |
Kia e-Soul | 300 | 100 |
Mercedes-Benz EQC | 1.800 | 75 |
Nissan Ariya | 1.500 | IT |
Nissan e-NV200 | *0/150/450 | 100 |
Nissan Leaf | 75 | 35 |
Polestar 2 | 1.500 | 75 |
Skoda Enyaq | 1.200 | 75 |
Tesla Model 3 | 1.000 | 68 |
Tesla Model X | 2.250 | 0 |
Volvo XC40 | 1.500 | 75 |
VW ID.3 | 75 | 0 |
VW ID.4 | 1.200 | 75 |
IT= Ikke tilgjengelige data *7-seter/5-seter/varebil