Når det kommer til bil er det to ting nordmenn liker, nemlig elbil og tilhengerfeste. Disse to ordene har det nesten ikke vært mulig å si i samme setning tidligere, og blir kanskje den største hindringen for det ambisiøse målet om kun å selge fossilfrie biler om 5 år.
Elbilen er også langt mer følsom enn en dieselbil når det gjelder rekkevidde, så snart man monterer noe på taket eller hekter på noe som skal trekkes.
Det er trolig grunnen til at vi ikke ser alt for mange elbiler med tilhengerfeste ennå. Det blir trolig langt flere av dem når rekkevidden blir lengre. For bilene i seg selv er tunge og egner seg godt til å ha noe bak seg.
Selv om lista over elbiler som har fått en krok bakerst er blitt større, er det fortsatt bare Tesla Model X som kan trekke en skikkelig skjærgårdsjeep bak seg. Og det finnes kun 5 biler som har lov å trekke mer 1.500 kilo eller mer. Det er ikke mye.
Derimot er det mange som strekker seg langt for å tilby noe for dem som kan klare seg med en såkalt hagetilhenger som kan brukes hjemmefra til nærmeste gjenvinningsstasjon.
Da snakker vi gjerne om de minste og billigste tihengerne, ofte uten brems, som kan tilby en totalvekt på 700 kilo. Da veier gjerne tilhengeren 130-150 kilo, så kan du ha resten som lass på hengeren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger