Moms på elbiler

Disse elbilene kan bli mye dyrere

Neste år vil det sannsynligvis bli moms på de dyrere elbilene. En Tesla Model S eller Porsche Taycan kan bli mellom 75 000 og 200 000 kroner dyrere.

DYRE SUBSIDIER: Fritaket for engangsavgift og moms på elbiler kostet staten 19 milliarder kroner i tapte inntekter i fjor, ifølge beregninger som regjeringen har gjort. Det vil si 250 000 kroner per bil. Foto: Markus Pentikainen
DYRE SUBSIDIER: Fritaket for engangsavgift og moms på elbiler kostet staten 19 milliarder kroner i tapte inntekter i fjor, ifølge beregninger som regjeringen har gjort. Det vil si 250 000 kroner per bil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Det er få uker igjen til årets stortingsvalg, og de siste valgmålingene tyder på at Arbeiderpartiet med støttepartier kan bli vinnere.

Det betyr at alt ligger til rette for at det blir innført merverdiavgift på de dyrere elbilene. I sitt partiprogram slår nemlig AP fast at det skal innføres moms på elbiler som koster mer enn 600 000 kroner. Det samme står det i programmene til Senterpartiet og SV.

Samtidig med at det innføres moms på de dyrere elbilene, vil både AP og SV øke engangsavgiften på biler med bensin- og dieselmotor, slik at det fortsatt vil være mest lønnsomt å kjøpe en elektrisk bil.

Luksus-bilene rammes

Dette betyr at flere av de elbilene som i dag er mye solgt i Norge kommer til å bli dyrere fra nyttår. For en bestselger som Audi e-Tron, kan prisøkningen bli på 30 000-40 000 kroner. En vanlig Tesla Model S kan bli 72 500 kroner dyrere og en Porsche Taycan opp mot 200 000 kroner dyrere. Det er med andre ord luksus-elbilene innføringen av moms vil ramme.

PORSCHE ØKER MEST: Rundt 1500 nordmenn er blitt eiere av elektriske Porsche Taycan. Flere står i kø. Prisøkningen på denne bilen kan bli opp mot 200 000 kroner , moms inkludert. Foto: Porsche
PORSCHE ØKER MEST: Rundt 1500 nordmenn er blitt eiere av elektriske Porsche Taycan. Flere står i kø. Prisøkningen på denne bilen kan bli opp mot 200 000 kroner , moms inkludert. Foto: Porsche Vis mer

Våre beregninger tar utgangspunkt i startprisen på noen av de mest solgte utgavene av disse bilene. Med tillegg for sommerdekk-pakke, tilhengerfeste og annet ekstrautstyr som kundene ofte vil ha, kan prispåslaget bli høyere.

For de som allerede har kjøpt en slik bil, vil høyere ny-pris være godt nytt. Det betyr at bruktverdien på deres bil vil holde seg bedre.

Taper 19 milliarder

En av årsakene til at det nå gradvis innføres avgifter på de elektriske bilene, er selvfølgelig at dagens subsidier koster staten dyrt.

Beregninger som den sittende regjeringer har gjort, antyder at elbil-subsidiene bare i fjor ga reduserte inntekter på 19 milliarder kroner i statskassa.

Det vil si at hver elbil ble subsidiert med rundt 250 000 kroner.

AVGIFT PÅ ALLE ELBILER: Eksperter i det internasjonale pengefondet IMF anbefaler norske politikere å innføre avgift på alle elbiler nå. Foto: Rune Korsvoll
AVGIFT PÅ ALLE ELBILER: Eksperter i det internasjonale pengefondet IMF anbefaler norske politikere å innføre avgift på alle elbiler nå. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Nylig la det internasjonale pengefondet IMF fram en rapport der tre forskere har sett på det norske avgiftsfritaket på elbiler. Forskerne, hvorav den ene er Bjart Holtsmark fra Statistisk Sentralbyrå, råder norske myndigheter til å innføre avgifter på elektriske biler nå.

Eksperter anbefaler elbilavgift

Årsaken er at de mener subsidieringen av elbiler og det høye inntektsbortfallet ikke er vel anvendte penger. De nye elbilene bidrar ikke i stor nok grad til skroting av gamle bensin- og dieselbiler, mener ekspertene.

I stedet mener de at et bedre og mer målrettet tiltak for miljø og klima kan være å subsidiere innbytte og vraking av en gammel fossilbil ved kjøp av en ny elbil. IMF foreslår samtidig at avgiftene på fossilbiler bør økes.

SLIK VIL PRISENE ØKE

BilmodellPris nå krNy pris krØking kr
Audi e-Tron 55 S737 000,-771 250,-34 250,-
BMW iX 50810 000,-862 500,-52 000,-
Jaguar iPace EV400800 000,-850 000,-,-50 000,-
Mercedes EQC 400720 000,-750 000,-30 000.-
Tesla Model S Long Range890 000,-962 500,-72 500,-
Tesla Model X Long Range1 063 000,-1 178 750,-115 750,-
Porsche Taycan Turbo1 390 000,-1 587 500,-197 500,-

"Pris nå" er hentet fra Bildata til Opplysningsrådet for veitrafikken og er startprisen på noen av de mest solgte utgavene av disse bilene.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer