Stadig flere nordmenn går til anskaffelse av elbil, og stadig flere elbiler blir lansert på det norske markedet. Med et større - og bedre - utvalg er det plutselig ikke enkelt for den gjennomsnittlige forbruker å skille mellom hvilke elbiler som er best.
Noen har bedre plass. Noen har bedre rekkevidde. Noen har hengerfeste. Mens andre kanskje er best på å lade raskt. Om du er tom for strøm, men samtidig er sent ute til en avtale, ville det vært greit om ladingen gikk unna i lynets hastighet?

Det beste elbilkjøpet
Medlemsorganisasjonen NAF har nå foretatt en større test blant 29 elbiler på det norske markedet, hvor de har sett på både rekkevidde og lading. I ladetesten avsløres det store sprik og forskjeller.
I tabellen litt lenger ned kan du se hvilke ti biler som gjorde det best i testen.
Slik gjorde de det
For det er vanskelig for forbrukere å finne ut hvor raskt de forskjellige elbilmodellene lader. Hvordan hurtiglading omtales varierer nemlig fra produsent til produsent, siden det ikke finnes en standard for hvordan dette skal beskrives.

Tesla-test: Her får den trekk
I NAF-testen sammenlignet de hvor mange kilometer du kan kjøre, når du bare har ladet i en halvtime. Dagen før ladetesten kjørte alle de 29 elbilene en rekkeviddetest. Forbruket bilene hadde da er lagt til grunn for å beregne hvor langt du faktisk kan kjøre på de minuttene du lader.
- Det gjør det lettere å sammenligne bilene, forklarer kommunikasjons-rådgiver Nils Sødal i NAF.
Tesla best
Det er også store sprik mellom de ti bilene som lader raskest. På topp troner Tesla Model 3, med 456 kilometer på bare en halvtime, når du lader på den den nyeste superchargeren til Tesla - Supercharger V3.

Takk, Jaguar!
Porsche Taycan, som lader med høy effekt, kommer bare på tredjeplass, fordi den har høyt forbruk under kjøring. Taycan fikk strøm til 372 kilometer på en halvtime.
Det er ingen overraskelse at også begge Audi e-tron-modellene er i toppsjiktet. Både Sportback og den tradisjonelle SUV-en - begge med betegnelsen 55 - lader godt, men har også høyt forbruk som gjør at de ikke stikker av med topp-plasseringen.

- Dette viser at selv om en bil kan ta lading med høy effekt, det vil si mange kilowatt, så er forbruket på bilen også viktig, mener Sødal.

Ny Audi e-tron
- Derfor er det lurt å ikke stirre seg blind på antall kilowatt bilen maksimalt kan lade med, men også sjekke forbruket bilen har, forklarer kommunikasjons-rådgiveren.
PS: Hyundai Kona som gjorde det sterkt i rekkeviddetesten, utmerker seg også i ladetesten, med kombinasjonen av høy effekt og lavt forbruk. Den lader 284 kilometer på en halvtime.
Bilene som lader raskest - i egne kilometer
# | Bilmodell | Rekkevidde |
1. | Tesla Model 3 | 456 km |
2. | Tesla Model S LR | 386 km |
3. | Porsche Taycan 4S | 372 km |
4. | Audi e-tron Sportback | 343 km |
5. | Audi e-tron 55 SUV | 319 km |
6. | Hyundai Kona | 284 km |
7. | Kia e-Niro | 266 km |
8. | Tesla Model X LR | 264 km |
9. | Kia e-Soul | 263 km |
10. | Mercedes-Benz EQC | 262 km |
Tabellen viser hvor mye strøm, tilsvarende sin egen rekkevidde, elbilene greide å lade i løpet av én halvtime