Dersom du tenker deg at det bare er fire flater på størrelser med hånden din som er den eneste kontakten bilen din har med veien, sier det seg selv at du bør velge sommerdekk med godt grep. Vi har i år testet 11 nye dekk både på våte og tørre veier.
I tillegg til å kunne gi korte bremsestrekninger og godt sidegrep, skal dekkene kunne motstå vannplaning, rulle lett og helst støye lite.
Ett skiller seg ut
Av dekkene i testen er det ett som skiller seg ut og får en sekser på terningen – nye Continental PremiumContact 7. Det er blant de aller beste både på våt og tørr asfalt. Hankook Ventus er ikke mye dårligere, og rett etter der igjen, kommer Michelin Primacy, Nokian Hakka Blue og Pirelli Cinturato. Alle får en femmer på terningen.

Derfor bråker sommerdekkene mer
Avgjørende forskjeller
En forskjell i bremselengde på fire-fem meter fra 80 km/t, slik tilfellet er mellom Continental og det kinesiske billig-dekket Winrun, høres kanskje ikke avskrekkende ut. I virkeligheten er det annerledes: Mens bilen med Continental-dekk klarer å stoppe foran et barn som løper ut i veien, vil bilen med det dårligste dekket fortsatt ha 25 km/t når det smeller.

Sjekk prisen
Prisene vi oppgir på dekkene, er hentet inn på nettstedet dekkonline.no, unntatt på Nokian, der prisen er fra Vianor. I tillegg til disse prisene kommer omlegging, avbalansering og eventuell frakt.
Vær oppmerksom på at det er store prisvariasjonene fra forhandler til forhandler på de samme dekkene. Når du har valgt ut det dekket du vurderer å kjøpe, bør du alltid sjekke prisen hos tre-fire forhandlere. Vi har gjort det samme flere ganger. Avhengig av dimensjon har vi spart mellom 1500 og 4 000 kroner på fire dekk.

Dekktabben koster deg tusenlapper
Kjøpt i butikk
Våre dekktester kjøres i samarbeid med Aftonbladet i Sverige og Tekniikan Maailma i Finland. Det er den uavhengige test-institusjonen TestWorld, med base i Ivalo, som kjører testene på oppdrag fra oss. Dekkene vi tester kjøper vi så langt som mulig i butikk. Dette for å unngå at produsentene kan bygge dekk som presterer spesielt godt i testen.
DE FEM BESTE
Continental PremiumContact 7 9,5 poeng (terningkast 6)

Pris 4 dekk: Kr 5 928,-
Continentals nye sommerdekk er svært godt på våt vei. Det gir presis styring, har korte bremsestrekninger, godt sidegrep og når grepet først slipper er det enkelt å rette opp bilen igjen. Også på tørr asfalt er dekket perfekt, med godt grep i alle situasjoner. Continental er det beste dekket i alle tester på våt og tørr vei. Støynivået er middels og rullemotstanden ganske lav.
Hankook Ventus S1 evo 3 8,8 poeng (terningkast 5)

Pris 4 dekk: Kr 5 340,-
Styrefølelsen til Hankook er utmerket og grepet på våt vei bra. Bare i de mest ekstreme situasjonene opplever vi at bakhjulene slipper grepet, men også da er det enkelt å rette opp bilen igjen. Bremselengdene er korte og dekket motstår vannplaning godt. På tørr vei er opplevelsen den samme gode. Støyen fra dekket er hørbar og rullemotstanden relativt høy.
Michelin Primacy 4+ 8,7 poeng (terningkast 5)

Pris 4 dekk: Kr 6 192,-
Michelin er et stabilt og trygt dekk å kjøre på våt vei og det har godt grep i alle situasjoner. Bare i de mest kritiske situasjonene slipper grepet. På tørr asfalt er kjøreopplevelsen den samme; grepet er godt og stabiliteten er god i alle situasjoner. Støyen fra dekket er ikke plagsom. Rullemotstanden er lavere enn på de fleste konkurrentene.
Nokian Hakka Blue 3 8,7 poeng (terningkast 5)

Pris 4 dekk: Kr 6 941,-
Nokian er et svært godt dekk på våt vei. Sidegrepet er godt, det gir presis styring og har raske rundetider på bane. Bakhjulene på bilen beholder grepet godt også i kritiske unnamanøvrer. Også på tørr asfalt gir dekket sikre kjøreegenskaper, selv om noen konkurrenter har enda et hakk bedre grep. Nokian er stillegående, men rullemotstanden er blant de høyeste i testen.
Pirelli Cinturato P7 C2 8,6 poeng (terningkast 5)

Pris 4 dekk: Kr 5 916,-
Pirelli ha godt grep på våt vei, selv om det ligger et hakk under de aller beste. Styringen er presis, men bakhjulene kan slippe grepet relativt brått i kritiske manøvrer. På tørr asfalt er styringen presis. Bilen beholder veigrepet godt og er lett å kontrollere i kritiske manøvrer. Støyen fra dekkene er godt hørbar, men rullemotstanden er blant de aller laveste. Viktig for alle med elbil.