Dersom regjeringens forslag til statsbudsjett for 2024 går gjennom i Stortinget, vil de ladbare hybridbilene miste fordelen de tidligere har hatt med redusert vektavgift. Og det meste tyder på at regjeringen får det som den vil her.
Det betyr at flere populære bilmodeller får en kraftig avgifts-smell fra 1. januar.
Toyota RAV4, som er den åttende mest solgte bilen i Norge hittil i år, får en avgiftsøkning på over 40 000 kroner. Avgiften på en Volvo V90 stasjonsvogn øker med over 53 000 kroner, mens en relativt rimelig bil som Ford Kuga får en avgiftsøkning på over 32 000 kroner.

Skummel dekktabbe
Mer miljøvennlige
Mange har sett på de ladbare hybridbilene som mer miljøvennlige enn både bensin- og dieselbiler. Dermed har de også vært belønnet med lav vektavgift. Disse bilene har et drivverk med både en bensinmotor (noen få har diesel) og elmotor. I tillegg har de et batteri som kan lades slik som elektriske biler.
De kan kjøre åtte-ti mil på strøm på en god dag før bensinmotoren starter og tar deg videre. For mange har det meste av den daglige kjøringen dermed kunnet foregå på strøm, med påfølgende kutt i bensinforbruk og CO2-utslipp.

Vel å merke, dersom eiere er flink til å lade. Det er det ikke alle som har vært. En del har kjøpt bilen på grunn av lavere pris enn en tilsvarende bensinbil og gitt blaffen i å bruke fordelen med å kunne kjøre på strøm.

Årets mest overraskende RAV4-nyhet
Over 50 000 kroner
Vi har sett på hva vil betyr å miste avgiftsfordelen for et knippe av de mest populære ladbare hybridene (tabell nederst i saken). Avgiftsøkningen strekker seg fra 27 355 kroner for Audi A3 til 53 260 kroner for en Volvo V90 stasjonsvogn.
Avgiftsøkningen på de 10 mest solgte i år - kr
Tesla Model Y | + 572,- |
Skoda Enyaq 85x | + 658,- |
VW ID4 GTX | + 829.- |
Volvo XC40 | + 624 |
Toyota BZ4X AWD | + 724 |
Ford Mustang | + 600,- |
VW ID.3 Pro | + 667 |
Toyota RAV4 PHEV | +40 839,- |
Audi Q4 e-tron | + 660,- |
Nissa Ariya | + 768,- |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken.
I det samme statsbudsjettet ser vi at elbiler bare kommer til å få en avgiftsøkning på 500-600 kroner, mens vanlige hybrider som ikke kan lades, øker fra rundt 2500 til 6000 kroner. For bensin- og dieselbiler er det også snakk om avgiftsøkninger på 4000–6000 kroner, avhengig av størrelse.
- Dreper de ladbare hybridene
Noen av bilimportørene som har populære ladbare hybrider, har gått kraftig ut mot forslaget om å fjerne avgiftsfritaket. Importøren av Suzuki går i store annonser ut og hevder at regjeringen er blitt lurt av Elbilforeningen til å fjerne avgiftsfordelen. Budskapet deres er klart: Med dette dreper regjeringen de ladbare hybridene i Norge.

I et tilsvar skriver Unni Berge i Elbilforeningen at «målet om et utslippsfritt nybilsalg i 2025 ble vedtatt av Stortinget allerede i 2017. I flere omganger har Stortinget fulgt opp med å øke avgiftene på nye biler som har utslipp. Det gir jo liten mening å gi avgiftsrabatter når målet er å fase ut de forurensende bilene. Men det kan jo også hende at det er Suzuki som ikke har fulgt med i utviklingen», skriver hun.
En av Norges mest solgte
Toyota-importøren, som har den mest solgte ladbare hybriden i Norge, tror fortsatt det er mulig å selge noen RAV4 neste år, men at det blir langt færre:

TEST: Utsolgt!
- RAV4 har vært en svært viktig modell for oss de siste åra. Så langt i år er dette den åttende mest solgte personbilen i Norge. Til tross for avgiftsøkningen som er foreslått, tror vi det er mulig å selge bilen, men det er opplagt at det blir færre. Ikke alle er klare for å gå over til ren elbil ennå. For disse er en bil hvor du kan kjøre på strøm i hverdagen og likevel klare langkjøring uten å lade et godt alternativ, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til DinSide.
Avgiftsøkningen på populære ladbare hybrider - kr
Volvo V90 T6 | + 53 260,- |
Porsche Cayenne | + 50 735,- |
Volvo XC60 T6 | + 49 933,- |
Audi A6 Avant 50 | + 42 652,- |
Suzuki Across | + 41 711,- |
Mazda CX-60 2,5 | + 37 684.- |
Lexus NX 450h | + 37 245,- |
Kia Sportage | + 36 323,- |
Ford Kuga | + 32 346,- |
Peugeot 3008 | + 30 335,- |
BMW X5 M60 xD | +29 348,- |
Peugeot 308 GT | + 28 595,- |
Audi A3 45TFSI e | 27 355,- |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken