Dyre elbiler

Disse får storsmell

Når regjeringen innfører moms på elektriske biler, er det de aller dyreste luksusbilene som får den store smellen. Familiebilene slipper billig unna.

EN KVART MILLION: Elektriske Porsche Taycan ser du nesten på hvert gatehjørne i Norge. Spørsmålet er om salget dabber av når den får mellom 200 000 og 250 000 kroner i moms-smell. Foto: Porsche
EN KVART MILLION: Elektriske Porsche Taycan ser du nesten på hvert gatehjørne i Norge. Spørsmålet er om salget dabber av når den får mellom 200 000 og 250 000 kroner i moms-smell. Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Momsen som regjeringen vil innføre på elektriske biler er lagt opp slik: For de bilene som koster mer enn 500 000 kroner, skal det betales 25 prosent moms på prisen som overstiger en halv million kroner. Det betyr at dersom du kjøper en bil som koster 600 000 kroner, må du betale moms av 100 000 kroner. Det vil si at prisen på bilen øker med 25 000 kroner.

Et annet aspekt på prisen kan bli en vektkomponent i engangsavgiften på 12,50 kroner for hver kilo bilen veier over 500 kilo, dette er foreslått i statsbudsjettet for neste år, men ikke vedtatt.

Vi har sett på hvilke utslag dette vil gi på de elektriske bilene som selges i Norge; hvilke som får den største moms-smellen og hva det betyr for de bilene som er mest populære akkurat nå. Det siste inkluderer en rekke typiske familiebiler.

Taycan er verstingen

Våre utregninger viser klart at det er de dyreste luksusbilene som får den største moms-smellen.

Øverst på lista finner vi Porsche Taycan Sport Turismo. Den finnes i flere utgaver, men den vi har valgt ut koster i dag 1 428 000 kroner og får moms på 232 000 kroner.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.