Momsen som regjeringen vil innføre på elektriske biler er lagt opp slik: For de bilene som koster mer enn 500 000 kroner, skal det betales 25 prosent moms på prisen som overstiger en halv million kroner. Det betyr at dersom du kjøper en bil som koster 600 000 kroner, må du betale moms av 100 000 kroner. Det vil si at prisen på bilen øker med 25 000 kroner.
Et annet aspekt på prisen kan bli en vektkomponent i engangsavgiften på 12,50 kroner for hver kilo bilen veier over 500 kilo, dette er foreslått i statsbudsjettet for neste år, men ikke vedtatt.
Vi har sett på hvilke utslag dette vil gi på de elektriske bilene som selges i Norge; hvilke som får den største moms-smellen og hva det betyr for de bilene som er mest populære akkurat nå. Det siste inkluderer en rekke typiske familiebiler.
Taycan er verstingen
Våre utregninger viser klart at det er de dyreste luksusbilene som får den største moms-smellen.
Øverst på lista finner vi Porsche Taycan Sport Turismo. Den finnes i flere utgaver, men den vi har valgt ut koster i dag 1 428 000 kroner og får moms på 232 000 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger