Dyre elbiler

Disse får storsmell

Når regjeringen innfører moms på elektriske biler, er det de aller dyreste luksusbilene som får den store smellen. Familiebilene slipper billig unna.

EN KVART MILLION: Elektriske Porsche Taycan ser du nesten på hvert gatehjørne i Norge. Spørsmålet er om salget dabber av når den får mellom 200 000 og 250 000 kroner i moms-smell. Foto: Porsche
EN KVART MILLION: Elektriske Porsche Taycan ser du nesten på hvert gatehjørne i Norge. Spørsmålet er om salget dabber av når den får mellom 200 000 og 250 000 kroner i moms-smell. Foto: Porsche Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Momsen som regjeringen vil innføre på elektriske biler er lagt opp slik: For de bilene som koster mer enn 500 000 kroner, skal det betales 25 prosent moms på prisen som overstiger en halv million kroner. Det betyr at dersom du kjøper en bil som koster 600 000 kroner, må du betale moms av 100 000 kroner. Det vil si at prisen på bilen øker med 25 000 kroner.

Et annet aspekt på prisen kan bli en vektkomponent i engangsavgiften på 12,50 kroner for hver kilo bilen veier over 500 kilo, dette er foreslått i statsbudsjettet for neste år, men ikke vedtatt.

Vi har sett på hvilke utslag dette vil gi på de elektriske bilene som selges i Norge; hvilke som får den største moms-smellen og hva det betyr for de bilene som er mest populære akkurat nå. Det siste inkluderer en rekke typiske familiebiler.

Taycan er verstingen

Våre utregninger viser klart at det er de dyreste luksusbilene som får den største moms-smellen.

Øverst på lista finner vi Porsche Taycan Sport Turismo. Den finnes i flere utgaver, men den vi har valgt ut koster i dag 1 428 000 kroner og får moms på 232 000 kroner.

Deretter følger Mercedes-EQ EQS, som koster litt over 1,3 millioner kroner og nye Tesla Model X Plaid, som koster i overkant av 1,2 millioner kroner.

Disse får et moms-påslag på henholdsvis 201 775 kroner og 184 598 kroner.

FAMILIEBILENE SLIPPER BILLIG: De fleste av de elektriske familiebilene har utgaver som kommer under moms-grensen på 500 000 kroner. VW ID.4 GTX med firehjulstrekk og stort batteri får 1 475 kroner i moms. Foto: VW
FAMILIEBILENE SLIPPER BILLIG: De fleste av de elektriske familiebilene har utgaver som kommer under moms-grensen på 500 000 kroner. VW ID.4 GTX med firehjulstrekk og stort batteri får 1 475 kroner i moms. Foto: VW Vis mer

Familiebilene slipper

I juni fortalte finansminister Trygve Slagsvold Vedum at regjeringen ville innføre moms på elbiler. Da var ett av argumentene fra elbil-forkjempere og folk i bilbransjen at dette ville gå ut over barnefamilier som ville kjøpe elbil. Dette stemmer ikke.

For de mest populære elbilene får momsen svært liten betydning. VW ID.4, Ford Mustang Mach-E, Kia EV6 eller Tesla Model 3 er alle typiske familiebiler.

Velger du en av disse bilene med tohjulstrekk koster de under 500 000 kroner og slipper moms.

DEN STØRSTE MOMS-SMELLEN

ModellPris i dag krMoms krNy pris kr
Porsche Taycan Turbo Sport Turismo1 428 000,-232 000,-1 660 000,-
Mercedes-EQ EQS 580 4MATIC1 307 100,-201 775,-1 508 875,-
Tesla Model X Plaid1 238 390,-184 598,-1 422 988,-
Tesla Model S Plaid1 228 890,-182 223,-1 411 113,-
Audi e-tron GT Quattro Pro1 011 920,-127 980,-1 139 900,-
Mercedes-EQ EQE AMG 531 007 000,-126 750,-1 133 750,-
BMW iX xDrive50902 900,-100 725,-1 003 625,-
Hongqi E-HS9 Exclusive806 980,-76 745,-883 725,-
Audi e-tron 55 S-line Sport736 720,-59 180,-795 900,-

Kilde: Priser fra OFV Kjøretøydata. Inkl. kr 10 000,- i transport- og registreringskostnader.

Under momsgrensen

Skulle du likevel gå for en Tesla Model 3 eller en VW ID.4 GTX med firehjulstrekk og det største batteriet, så blir momsen på disse bilene henholdsvis 6 848 og 1 475 kroner. Norges mest populære bil for tiden er Tesla Model Y. Med firehjulstrekk og stort batteri koster 572 390 kroner og får et moms-påslag på 18 098 kroner.

Andre populære elbiler som Nissan Leaf og Hyundai Kona Electric ligger allerede langt under grensen for moms.

SLIK BLIR MOMSEN: Kjøper du en elbil som koster mer enn 500 000 kroner, må du betale 25 prosent moms av summen som er over dette. Koster bilen 600 000 kroner, må du betale moms av 100 000 kroner, som er 25 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll
SLIK BLIR MOMSEN: Kjøper du en elbil som koster mer enn 500 000 kroner, må du betale 25 prosent moms av summen som er over dette. Koster bilen 600 000 kroner, må du betale moms av 100 000 kroner, som er 25 000 kroner. Foto: Rune Korsvoll Vis mer

Den momsordningen som nå innføres får med andre ord liten eller ingen betydning for de mest populære elbilene som selges om dagen.

Sjekk de nye prisene

I tabellene under kan du se hvilke biler som får den høyeste momsen og hva den nye prisen blir. Du kan også se hvilke utslag dette gjør på prisen til de elbilene som er mest populære for øyeblikket.

Vi har plukket ut de utgavene av bilene som er mest solgt. Prisene har vi hentet fra Opplysningsrådet for veitrafikkens Kjøretøydata og plusset på 10 000 kroner i transport og registreringskostnader. Den kostnaden kan variere noe alt etter hvor i landet du bor.

DE MEST POPULÆRE ELBILENE

ModellPris i dag krMoms krNy pris kr
Audi Q4 e-tron 50 Quattro597 100,-24 275,-621 375,-
Ford Mustang Mach-E LR AWD592 800,-23 200,-616 000,-
Hyundai Ioniq 5 LR AWD529 000,-7 250,-536 250,-
Hyundai Kona Electric LR380 000,-0,-380 000,-
Kia EV6 Exclusive 77 AWD561 900,-15 475,-577 375,-
Nissan Leaf e+ Accenta330 100,-0,-330 100,-
Polestar 2 LR Dual Plus495 000,-0,-495 000,-
Skoda Enyaq iV80X537 000,-9 250,-546 250,-
Tesla Model Y LR AWD572 390,-18 098,-590 488,-
Tesla Model 3 LR527 390,-6 848,-534 238,-
VW ID4 GTX505 900,-1 475,-507 375,-
VW ID.3 Pro 77 kWt406 100,-0,-406 100,-

Kilde: Priser fra OFV Kjøretøydata. Inkl. kr 10 000,- i transport- og registreringskostnader.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer