Det har lenge vært varslet at elbiler som koster mer enn en halv million kroner vil få 25 prosent moms på prisen som overstiger 500 000. I Regjeringens forlik med SV om statsbudsjettet for 2023, går det også fram at alle biler, inkludert elbiler, vil få en vektavgift på kr 12,50 på antall kilo som overstiger 500. Siden elbilene, med sine tunge batterier, veier betydelig mer enn fossilbiler, slår dette kraftigst ut for disse.
Vi har regnet ut hvor mye 12 av de mest populære elbilene vil øke i pris fra 1. januar, forutsatt at importørene ikke tar en del av regningen som momsen og vektavgiften vil utgjøre. Ikke overraskende er de de dyreste bilene som får svi aller mest.

Disse elbilene går lengst i kulda
260 000 dyrere
Mange nordmenn har fått oppfylt drømmen om å eie en Porsche ved å kjøpe en avgiftsfri Taycan de siste par årene.
Den er dyr, og vi har tidligere kåren den til bilen som gir den korteste rekkevidden for pengene. Bedre blir det ikke nå. En av de mest populære modellene får en moms-smell på 233 000 kroner og en vektavgift på 22 750 kroner. Det betyr at prisen øker fra 1 431 759 kroner til 1 687 509 kroner.

Selv om det er solgt flere tusen Porsche Taycan i Norge, er kanskje ikke dette den mest aktuelle bilen for folk flest.
Mange av de andre populære bilene får også solide prispåslag. Norges mest solgte bil, Tesla Model Y, får avgifter på nesten 27 000 kroner, BMW iX 96 358 og Audi e-tron 87 063 kroner.
Slipper billig
De rimeligere elbilene slipper lettere unna. Mange spennende modeller koster under 500 000 kroner og slipper dermed moms. Det gjelder for eksempel VW ID.3 Pro, Renault Megane Electric og Nissan Leaf, alle med det største batteriet. Vekten av batteriet, som er på rundt 300-400 kilo, gjør imidlertid at de får vektavgift. For disse bilene utgjør det et prispåslag på rundt 15 000 kroner.
I tabellen under kan du se hva de forskjellige avgiftene blir, hva som er dagens pris og hva den nye prisen blir dersom hele avgiften legges på prisen.

Økte bompenger
I tillegg til vektavgift og moms på de dyrere bilene, heves også grensen for hva en elbil skal kunne betale i bompenger i forhold til bensin- og dieselbiler. Fra dagens 50 prosent kan elbilene nå måtte betale 70 prosent.
Avgiftene på 12 elbiler fra 1. januar
Modell | Vekt kg | Pris nå fra kr | Moms kr | Vektavg. kr | Ny pris kr |
Tesla Model Y LR AWD | 1981 | 532 390,- | 8 098,- | 18 513,- | 558 911,- |
Skoda Enyaq iV80 | 2210 | 537 000, | 9 250,- | 21 375,- | 567 625,- |
BMW iX xDrive 40 | 2365 | 792 180,- | 73 045,- | 23 313,- | 888 538,- |
Audi e-tron Adv. Sport | 2509 | 747 800,- | 61 950,- | 25 113,- | 834 863,- |
Volvo XC40 AWD | 2125 | 555 000,- | 13 750,- | 20 313,- | 589 063, |
Porsche Taycan Cross T | 2320 | 1 431 759,- | 233 000,- | 22 750,- | 1 687 509,- |
VW ID.3 Pro S | 1861 | 406 100,- | 0 | 17 013,- | 423 113,- |
Nissan Leaf e+ | 1731 | 341 700,- | 0 | 15 388,- | 357 088,- |
Hyundai Kona Electric LR | 1685 | 380 000,- | 0 | 14 813,- | 394 813,- |
Renault Megane E-Tech 220 | 1636 | 409 000,- | 0 | 14 200,- | 423 200,- |
Mazda MX-30 | 1645 | 263 000,- | 0 | 14 212,- | 277 212,- |
MG 4 | 1685 | 318 100,- | 0 | 14 813,- | 332 913,- |
Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken. Mest solgte utgaver. 10 000 kroner er lagt til prisen i frakt og reg. omkostninger. LR = Long Range, AWD = firehjulstrekk. Vinterhjul og ekstrautstyr kommer i tillegg.
Regjeringens forslag til Statsbudsjett behandles i Stortinget senere i desember, men med SV med på laget, er det allerede flertall for disse avgiftsøkningene på elbiler.