Det har lenge vært varslet at elbiler som koster mer enn en halv million kroner vil få 25 prosent moms på prisen som overstiger 500 000. I Regjeringens forlik med SV om statsbudsjettet for 2023, går det også fram at alle biler, inkludert elbiler, vil få en vektavgift på kr 12,50 på antall kilo som overstiger 500. Siden elbilene, med sine tunge batterier, veier betydelig mer enn fossilbiler, slår dette kraftigst ut for disse.
Vi har regnet ut hvor mye 12 av de mest populære elbilene vil øke i pris fra 1. januar, forutsatt at importørene ikke tar en del av regningen som momsen og vektavgiften vil utgjøre. Ikke overraskende er de de dyreste bilene som får svi aller mest.
260 000 dyrere
Mange nordmenn har fått oppfylt drømmen om å eie en Porsche ved å kjøpe en avgiftsfri Taycan de siste par årene.
Den er dyr, og vi har tidligere kåren den til bilen som gir den korteste rekkevidden for pengene. Bedre blir det ikke nå. En av de mest populære modellene får en moms-smell på 233 000 kroner og en vektavgift på 22 750 kroner. Det betyr at prisen øker fra 1 431 759 kroner til 1 687 509 kroner.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger