Hvilken farge bør bilen ha?

Disse fargene gir dårlig bruktpris

En rosa eller oransje bruktbil går kundene ofte rett forbi. Har du en grå metallic vil den derimot være lett å selge videre.

GÅR FORBI: De fleste bruktbilkundene går forbi biler med en slik farge, viser undersøkelsen. Det påvirker bruktbilprisen negativt. Foto: KVD
GÅR FORBI: De fleste bruktbilkundene går forbi biler med en slik farge, viser undersøkelsen. Det påvirker bruktbilprisen negativt. Foto: KVD Vis mer
Publisert

At feil farge på bilen kan gjøre den vanskelig å selge i bruktmarkedet, er kanskje ikke så overraskende. Det gjør at opp mot 60 prosent av de potensielle kundene går rett forbi bilen.

Dette viser en undersøkelse svenske Kantar Sifo har gjort, for bilauksjonsfirmaet KVD.

Menn mest opptatt av farge

Totalt svarte 53 prosent av de spurte at feil farge skulle gjøre at de avsto fra å kjøpe en bil. Aller mest kresne var mennene. I undersøkelsen svarte 58 prosent av mennene at de ville avstå, mens «bare» 48 prosent av kvinnene var opptatt av fargen.

Rosa, oransje og gul er de fargene flest vil styre unna. Lys grå metallic, mørk grå metallic og svart er fargene de spurte i undersøkelsen likte best.

- Det er med bilen som med mange andre dyre innkjøp; vil du selge den videre en vakker dag, skal du tenke på å ikke gjøre alt for spesielle valg av farge eller mønster. Trender kommer og går i bilverdenen som andre steder, men til slutt er de fleste ganske konservative når de skal kjøpe en brukt bil, sier Henrik Otterstedt i KVD Bil i en kommentar til undersøkelsen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer