Årets vinter har så langt vært utfordrende for bilistene med speilglatte veier flere steder.
Skiftninger mellom kulde og mildvær, snø og regn som fryser på bakken, har skapt farlige kjøreforhold på veier over hele landet.
Å velge riktige vinterdekk er ikke alltid enkelt. I de store byene er det rundt 80-90 prosent som kjører piggfritt. På landsbygda er det fortsatt omtrent halvparten som sverger til piggdekk.
Valget mellom pigg eller piggfritt består først og fremst av å vurdere eget behov og hvilke forhold du kjører mest undere. Men det har også mye å gjøre med hvilken kjøreerfaring du har.

Dreper rekkevidden
Pigg biter best
Dagbladets store vinterdekktest, har vi satt 20 dekk på en rekke prøver under forskjellige forhold. Fokuset er først og fremst på sikkerhet. Med det mener vi hvilke dekk som gir deg det beste grepet når veien er dekket av is eller snøen laver ned.

På is er konklusjonen klar: Da er det piggdekkene som biter klart best gir deg den beste sikkerheten.
Det gjelder å få kortest mulig bremsestrekning, men også godt sidegrepet og god framkommeligheten. Antall pigger i dekkene øker stadig. De er mindre og lettere for å spare miljøet, men gir likevel suverent grep på is. Flere produsenter har nå satt 190 eller 250 pigger i hvert dekk, og de biter godt.
Bremsetest på is
Bremsing på is | Bremselengde m. |
Bridgestone Blizzak (pigg) | 33,3 |
Nokian Hakkapeliitta (pigg) | 34,8 |
Michelin X-Ice North (pigg) | 36,7 |
Hankook Winter I*Pike (pigg) | 37,4 |
Continental IceContact (pigg) | 38,8 |
Beste piggfrie | |
Michelin X-Ice Snow | 47,2 |
Kilde: Dagbladets vinterdekktest 2022. De beste av 20 dekk på is. Testet fra 50 km/t
Stor forskjell
Ingen av de piggfrie dekkene i testen stopper like effektivt på is som piggdekkene.
For eksempel stopper det beste piggdekket, Bridgestone Blizzak (262 pigger), på 33,3 meter fra 50 km/t på is.

Det beste piggfrie dekket i testen, Michelin X-Ice Snow, bruker 47,2 meter.
Jukka Antilla har mange års erfaring som dekktester. Han er nå ansvarlig for gjennomføringen av Dagbladets dekktester. Han kommenterer de gode piggdekkenes egenskaper på is på følgende måte:

Fire siffer avslører dekket
- Selv om piggfrie dekk er blitt bedre på det meste de siste åra, er det et godt piggdekk som gir deg det beste grepet og den beste sikkerheten når det er is på veien. Det viser blant annet bremsetestene våre. Det finnes imidlertid gode dekk – både pigg og piggfrie - i testen som kombinerer grepet på is og snø på en god måte, sier Antilla.
BREMSETETST PÅ SNØ
Bremsing på snø | Bremselengde m. |
Michelin X-Ice Snow (piggfritt) | 49,4 |
FalkenWinterpeak (pigg) | 49,7 |
Goodyear UG Arctic (pigg) | 49,8 |
Bridgestone Blizzak (pigg) | 50,0 |
Continental IceContact (pigg) | 50,1 |
Nokian Hakkapeliitta R5 (piggfritt) | 50,2 |
Kilde: Dagbladets vinterdekktest 2022. De beste av 20 dekk på snø. Testet fra 80 km/t
Best på snø
På snø er det piggfrie Michelin X-Ice Snow som har den korteste bremselengden. Fra 80 km/t stopper det på 49,4 meter.
Deretter følger noen piggdekk, men de piggfrie dekkene til både Nokian og Goodyear hevder seg helt i toppen på snø.
Forskjellen i bremselengde mellom dekkene er heller ikke så store som på is. Hele testen av de piggfrie dekkene kan du lese her.

Kjører du stort sett på snø, og bare av og til på is, kan du med fordel velge et av de beste piggfrie vinterdekkene.
Har du en del kjøreerfaring, kan du forutse spesielt glatte områder på veien og tilpasse farten etter dette og kompensere for det ekstra grepet som piggdekkene gir i slike situasjoner.