STEM FREM "DIN FAVORITT: "Årets bil 2020" skal kåres og vi trenger din hjelp til å kåre lesernes favoritt. Vinneren offentliggjøres 19. november.
Nybilmarkedet har aldri vært mer spennende enn nå. Årsaken er nye og strengere utslippskrav i Europa, et regelverk også Norge følger. Oppstarten er allerede fra 1. januar 2020, og kravene blir bare strengere og strengere fram mot 2030.
Grovt sett er målet er at gjennomsnittlig CO2-utslipp for en bilprodusent skal være under 95 gram pr. kilometer.
Store bøter
For bilprodusenten betyr det at de må betale høye bøter for overskridelse av 95 grams-grensa. For hver eneste bil blir bota på hele 95 euro per g/km overskridelse, multiplisert med hele den totale bilflåten.
Det vil si at dersom de selger 500.000 biler som overstiger grensa med ti gram, ender produsenten opp med ei bot på 4,75 milliarder kroner.
Årets Bil - halvparten elektrifisert
Blant kandidatene i Årets Bil 2020 er faktisk nøyaktig halvparten elektrifiserte. Seks av dem er tilgjengelige som elbiler, sju er tilgjengelige som hybrider og fire er tilgjengelige som ladbare hybrider. Til neste år vil vi se enda flere elektrifiserte biler.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger