Ny rapport: Bensin er klima-versting

Disse kan ha renest samvittighet

Ny rapport viser at elbilen kan være hele ni ganger mindre skadelig for klimaet, sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

NI GANGER BERE: En elbil som kjøres på strøm laget av fornybar energi, har et CO2-fotavtrykk som er ni ganger mindre enn en bensinbil. Foto: Markus Pentikainen
NI GANGER BERE: En elbil som kjøres på strøm laget av fornybar energi, har et CO2-fotavtrykk som er ni ganger mindre enn en bensinbil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Fortsatt er det en del som tror at en diesel- eller bensinbil er like ren som en elbil. Nå viser nok en undersøkelse at disse tar feil.

En ny tysk studie fra Universität der Bundeswehr i München, har sett på CO2-utslippet, eller karbon-fotavtrykket, til bilmodeller som går på forskjellige typer drivstoff. Forskerne har studert utslippene under hele bilens levetid - fra produksjon, via forbruk under kjøring, til gjenvinning. Data fra 790 ulike bilmodeller danner grunnlaget for resultatene.

– 89 prosent lavere utslipp

Konklusjonen er at CO2-utslippene til en elbil er opptil hele 89 prosent lavere enn for en bensinbil, i hele bilens livssyklus - «fra vugge til grav».

Mens en bensinbil har en CO2-ekvivalent på 49,6 tonn, har elbilen som kjøres på strøm fra fornybar energi som vann- sol- eller vindkraft et totalt utslipp på 5,5 tonn, ifølge den tyske studien.

Diesel bedre enn bensin

Dersom elbilen kjøres på strøm, som er produsert med en såkalt tysk miks – en blanding av kull og fornybar energi – øker CO2-fotavtrykket til 17,5 tonn. Klimapåvirkningen er likevel fortsatt langt lavere enn både for en bensinbil og dieselbil.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.