Ny rapport: Bensin er klima-versting

Disse kan ha renest samvittighet

Ny rapport viser at elbilen kan være hele ni ganger mindre skadelig for klimaet, sammenlignet med bensin- og dieselbiler.

NI GANGER BERE: En elbil som kjøres på strøm laget av fornybar energi, har et CO2-fotavtrykk som er ni ganger mindre enn en bensinbil. Foto: Markus Pentikainen
NI GANGER BERE: En elbil som kjøres på strøm laget av fornybar energi, har et CO2-fotavtrykk som er ni ganger mindre enn en bensinbil. Foto: Markus Pentikainen Vis mer
Publisert

Fortsatt er det en del som tror at en diesel- eller bensinbil er like ren som en elbil. Nå viser nok en undersøkelse at disse tar feil.

En ny tysk studie fra Universität der Bundeswehr i München, har sett på CO2-utslippet, eller karbon-fotavtrykket, til bilmodeller som går på forskjellige typer drivstoff. Forskerne har studert utslippene under hele bilens levetid - fra produksjon, via forbruk under kjøring, til gjenvinning. Data fra 790 ulike bilmodeller danner grunnlaget for resultatene.

– 89 prosent lavere utslipp

Konklusjonen er at CO2-utslippene til en elbil er opptil hele 89 prosent lavere enn for en bensinbil, i hele bilens livssyklus - «fra vugge til grav».

Mens en bensinbil har en CO2-ekvivalent på 49,6 tonn, har elbilen som kjøres på strøm fra fornybar energi som vann- sol- eller vindkraft et totalt utslipp på 5,5 tonn, ifølge den tyske studien.

HELE LIVSSYKLUSEN: For å få et riktig bilde av hvor stor belastning de forskjellige biltypene gjør på klimaet, må både produksjon av bilen, bruken i de årene den er på veien og resirkuleringen etter endt liv tas med i beregningen. Markus Pentikainen
HELE LIVSSYKLUSEN: For å få et riktig bilde av hvor stor belastning de forskjellige biltypene gjør på klimaet, må både produksjon av bilen, bruken i de årene den er på veien og resirkuleringen etter endt liv tas med i beregningen. Markus Pentikainen Vis mer

Diesel bedre enn bensin

Dersom elbilen kjøres på strøm, som er produsert med en såkalt tysk miks – en blanding av kull og fornybar energi – øker CO2-fotavtrykket til 17,5 tonn. Klimapåvirkningen er likevel fortsatt langt lavere enn både for en bensinbil og dieselbil.

Undersøkelsen viser også at en dieselbil slipper ut en del mindre enn en bensinbil – rundt 38 tonn CO2e. Det er først og fremst fordi dieselmotoren har en mer effektiv forbrenning og dermed et lavere forbruk og CO2-utslipp under de årene den kjøres på veien.

Dyrere å resirkulere elbil

Studien til de tyske forskerne viser at CO2-utslippet i forbindelse med produksjon av de forskjellige bilene er litt høyere for elbilene enn for bensin- og dieselbilene. Dette henger blant annet sammen med produksjon av batteriene.

Forskjellene på CO2-avtrykket til forskjellige bilmodeller. Kilde: Universität der Bundeswehr i München
Forskjellene på CO2-avtrykket til forskjellige bilmodeller. Kilde: Universität der Bundeswehr i München Vis mer

Når det gjelder CO2-utslippene fra bruken av bilen, er imidlertid disse langt høyere for bensin- og dieselbiler. Sammenliknet med en elbil som kjøres på strøm, som er produsert fornybart, er utslippene til bensinbilen rundt ni ganger høyere. Sammenliknet med en elbil som går på strøm produsert fra en såkalt tysk mix, er CO2-utslippene fra forbruket til bensinbilen fortsatt nesten tre ganger høyere over bilens levetid.

Ladbare hybrider

Tallene for resirkulering av bilene, viser at CO2-fotavtrykket er litt høyere for elbilene enn for bensin- og dieselbiler. Her er det nok gjenvinning av batteriene som «koster» litt ekstra energi.

Studien tar ikke hensyn til utslippene i forbindelse med produksjonen av de forskjellige drivstoff-typene. Når det gjelder de ladbare hybridene, baserer studien seg på de offisielle WLTP-forbrukstallene.

Disse er ofte lavere enn i praksis, og de krever at eieren lader svært ofte for å kunne oppnå så lave forbrukstall. Den virkelige CO2-belastningen kan dermed være høyere enn det studien viser for ladbare hybrider.

BATTERIET: På grunn av det store batteriet har elbilene et høyere CO2-fotavtrykk under produksjon og resirkulering enn en bensinbil. Elbilen tar det grundig igjen når det gjelder forbruket under de årene den er på veien. Foto: GM
BATTERIET: På grunn av det store batteriet har elbilene et høyere CO2-fotavtrykk under produksjon og resirkulering enn en bensinbil. Elbilen tar det grundig igjen når det gjelder forbruket under de årene den er på veien. Foto: GM Vis mer

Så stor forskjell på på utslippet og miljøavtrykket

BilmodellDrivstoffForbruk per 100 kmUtslipp under livssyklusen (kg CO2e)
VW Passat 2,0 TSIBensin7,2 l49 559
Mercedes C300dDiesel4,9 l38 504
Audi A4 g-tronNaturgass3,9 kg26 754
Audi A4 g-tronBiogass3,9 kg9 432
Toyota MiraiHydrogen0,79 kg19 740
VW Passat GTELadvar hybrid (tysk elmiks)1,4 l/11,5 kWt22 889
VW Passat GTELadbar hybrid (fornybar el)1,4 l/11,5 kWt13 235
Tesla Model 3Elbil (tysk elmiks)14,3 kWt17 497
Tesla Model 3Elbil (fornybar el)14,3 kWt5 492

Kilde: Universität der Bundeswehr i München

Forteller ikke sannheten

– Tall som offentliggjøres fra bilprodusentene eller i studier av enkelte deler av bilens livssyklus, gir ikke alltid det hele bildet av en bils CO2-fotavtrykk. For å finne bilenes påvirkning på klimaet, må vi se på hele livssyklusen til bilen. Derfor har vi siden 2020 samlet inn omfattende data fra 790 bilmodeller for å studere hvordan biler med forskjellige drivverk påvirker miljøet, sier Johannes Buberger ved fakultetet for Elektroteknikk og informasjonsteknikk ved Universitet i München.

Det er han som har hatt ansvaret for den store undersøkelsen som levner liten tvil om hvilke biler som er de mest miljøvennlige.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer