Fortsatt er det en del som tror at en diesel- eller bensinbil er like ren som en elbil. Nå viser nok en undersøkelse at disse tar feil.
En ny tysk studie fra Universität der Bundeswehr i München, har sett på CO2-utslippet, eller karbon-fotavtrykket, til bilmodeller som går på forskjellige typer drivstoff. Forskerne har studert utslippene under hele bilens levetid - fra produksjon, via forbruk under kjøring, til gjenvinning. Data fra 790 ulike bilmodeller danner grunnlaget for resultatene.
– 89 prosent lavere utslipp
Konklusjonen er at CO2-utslippene til en elbil er opptil hele 89 prosent lavere enn for en bensinbil, i hele bilens livssyklus - «fra vugge til grav».
Mens en bensinbil har en CO2-ekvivalent på 49,6 tonn, har elbilen som kjøres på strøm fra fornybar energi som vann- sol- eller vindkraft et totalt utslipp på 5,5 tonn, ifølge den tyske studien.
Diesel bedre enn bensin
Dersom elbilen kjøres på strøm, som er produsert med en såkalt tysk miks – en blanding av kull og fornybar energi – øker CO2-fotavtrykket til 17,5 tonn. Klimapåvirkningen er likevel fortsatt langt lavere enn både for en bensinbil og dieselbil.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger