Raskest lading av elbil

Disse lader lynraskt

Mange stirrer seg blinde på hvor lang rekkevidde en elbil har. På langtur i sommer er det like viktig at bilen lader raskt. Forskjellene mellom beste og dårligste er store.

800 VOLT: Nye Hyundai Ioniq har 800-volts teknologi. Det betyr at den kan lades svært raskt, og er viktig når du skal på ferie i sommer. Det viser også testen til NAF, der den den lader batteriet til 80 prosent på under 20 minutter. Foto: Hyundai
800 VOLT: Nye Hyundai Ioniq har 800-volts teknologi. Det betyr at den kan lades svært raskt, og er viktig når du skal på ferie i sommer. Det viser også testen til NAF, der den den lader batteriet til 80 prosent på under 20 minutter. Foto: Hyundai Vis mer
Publisert

I Norges Automobil-Forbunds (NAF) store rekkeviddetest av 21 elbiler, klarer nye Ioniq 5 å fullade batteriet – det vil si til 80 prosent som er det anbefalte for å få en mest mulig effektiv lading – på bare 19 minutter.

Det betyr en rekkevidde på rundt 350 kilometer på kort tid. Bilen har ny 800 volts teknikk, og det gir raskere lading enn alle konkurrentene. På de neste plassene kom Tesla Model 3 og Audi e-tron GT.

Den nye rekkeviddekongen

I en rapport fra konsulentfirmaet P3 Automotive, som sammenlikner forbruk og ladehastighet på nye elbiler, slår nye Mercedes EQS alle konkurrentene. På 20 minutter lader den 266 kilometer rekkevidde.

Tesla Model 3 Long Range og VW ID.3 med det største batteriet kom på de to neste plassene. Da denne rapporten ble laget var for øvrig ikke Ioniq 5 lansert ennå.

5 på topp i NAFs ladetest

1. Inoiq 5 (19 min. fra 6-80 %)

2. Tesla Model 3 (24 min. fra 9-80 %)

3. Audi e-tron GT (26 min. fra 3-85 %)

4. Citroen ë-C4 (27 min. fra 8-80 %)

5. Opel Mokka-e (28 min. fra 8-80 %)

Rapporten slår fast at det er i ferd med å skje store endringer når det gjelder ladehastighet på elbilene. Den er indeksbasert, og den elbilen som klarer å lade strøm nok til 300 kilometers kjøring på 20 minutter får indeks 1.

I den nye rapporten er altså Mercedes EQS best, med en indeks på 0,88. Tesla Model 3 og VW ID.3 på de neste plassene får henholdsvis 0,74 og 0,73.

REKKEVIDDEKONGE: Med et batteri på hele 105 kWt, blir Mercedes EQS den nye rekkevidde-kongen når den kommer til Norge utpå høsten. Foto: Daimler
REKKEVIDDEKONGE: Med et batteri på hele 105 kWt, blir Mercedes EQS den nye rekkevidde-kongen når den kommer til Norge utpå høsten. Foto: Daimler Vis mer

Slik lader du raskest

I bunnen av lista med 12 elbiler, ligger Polestar 2 og Ford Mustang Mach E. Bilene som får indeks 0,5 eller dårligere, beskrives som dårlig egnet til langkjøring.

Hvor lang rekkevidde bilene lader i løpet av 10 og 20 minutter, samt rekkevidde totalt. Kilde og graf P3 Autopmotive.
Hvor lang rekkevidde bilene lader i løpet av 10 og 20 minutter, samt rekkevidde totalt. Kilde og graf P3 Autopmotive. Vis mer

Hvor raskt du klarer å lade elbilen avhenger av flere faktorer: For det første må du finne en ladestasjon som lever høy effekt. I dag finner du 150 kW-ladere på flere og flere stasjoner.

For det andre må bilen ha en såkalt ombord-lader som kan ta imot mye strøm. Mange av de nye elbilene på markedet kan i dag lade med over 100 kW og nytte seg godt av disse lynladerne.

Lad med varmt batteri

For det tredje er de viktig at batteriet i bilen er klart til å ta imot maksimalt med strøm når du plugger den inn i laderen. Det vil si at det bør ha god driftstemperatur rundt 25 grader.

Et kaldt batteri, slik vi ofte har i Norge vintertid, må først bruke strøm til å varme seg selv opp før ladingen blir effektiv.

Testene som P3 Automotive har gjort viser at noen biler, som Porsche Taycan, starter med 250 kWs lading, men ladekurven faller raskt etter hvert som batteriet fylles. Da hjelper det ikke så mye at bilen i utgangspunktet kan lade med 300 kW. Audi e-tron derimot, har en flat og fin ladekurve på 150 kW helt til 80 prosent av batteriet er fylt opp.

LADER RASKT: Tesla Model 3 er bilen som lader nest raskest både i NAFs og P3 Automotives tester. Foto: Markus Pentikainen
LADER RASKT: Tesla Model 3 er bilen som lader nest raskest både i NAFs og P3 Automotives tester. Foto: Markus Pentikainen Vis mer

Kast ikke bort penger

Nye biler som Ioniq 5. Kia EV6 og Audi e-tron GT har såkalt 800 volt teknikk, noe som gjør at ladingen går ekstra raskt. Det er ventet at disse vil klatre langt opp på listen i den neste rapporten som P3 Automotive skal lage.

Til slutt et råd fra NAFs senior kommunikasjonssjef Nils Sødal:

- Hvordan bilen din lader er viktig for å lade raskest mulig og spare penger. Hvis bilen din ikke kan lynlade, altså lade med mer enn 50 kW, er det ikke vits i å kaste bort penger på å lade på en lynlader.

Hvor raskt du får ladet bilen, altså hvor mange kilowatt batteriet lader med, avhenger av mange faktorer. Det som påvirker ladetiden mest er om du starter lading rett etter at du har begynt å kjøre mens batteriet er kaldt. Om du har mye eller lite strøm igjen når du plugger inn spiller også inn på ladetiden.

Bilde av norgesferiekartet

Norgesferie

Se lesernes favorittreisemål

Legg til dine steder Se kart

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer