Naf-test

Disse lader raskest

Nye biler under lupen i årets test.

LADETEST: Naf har testet hvor fort biler lader til 80 prosent. Foto: Gorm Kallestad / NTB
LADETEST: Naf har testet hvor fort biler lader til 80 prosent. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer
Publisert

Bilistorganisasjonen Naf, har gjennomført en test på hvor kjapt elbiler ladet til 80 prosent

Testen var en del av Nafs årlige elbiltest, der 31 modeller var under lupen.

Bilene kjøres på motorvei i høy hastighet i minst to timer til batteriet er under 9 prosent. Det gjør vi for å kjøre batteriet varmt og dermed skape så optimale forhold som vi kan under ladetesten. Alle bilene med unntak av Tesla, ble ladet på Ionity, hvor ladestasjonen kan gi inntil 350 kW, opplyses det i testen.

Bilene under er alle testet sommeren 2022.

På topp finner vi Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Denne brukte 18 minutter og 3 sekunder, ifølge testen. På andreplass finner vi populære Kia EV6, som brukte 23 minutter og 23 sekunder.

På bunn i den nye testen ligger Xpeng P7, som brukte 49 minutter og 57 sekunder, etterfulgt av Maxus Euniq6 med 45 minutter og 38 sekunder.

Se den fullstendige testen med resultater hos Naf (ekstern lenke). Her ligger også resultatet fra tidligere tester.

Savner standardisering

Naf mener imidlertid at bilprodusentene må finne en felles standard for hvordan man oppgir ladehastigheten.

- Blant de 31 elbilene i NAF og Motors elbiltest var ladetiden oppgitt på syv forskjellige måter og for seks biler oppgis den ikke. Dette er totalt uoversiktelig for bilkjøperne, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i Naf i en pressemelding.

Skal forbrukerne kunne sammenligne elbilenes ladeegenskaper må tiden det tar å lade oppgis likt, mener organisasjonen.

- Vi mener at alle må oppgi hvor raskt bilen de selger lader fra ti til 80 prosent. Av de 31 elbilene i elbiltesten er det 14 som bruker dette. Det er for dårlig, fortsetter Sødal.

Enklere prising

Også ladeprising har vært et hett tema den siste tiden, men nå har flere av de store ladeaktørene gått over fra minutt til kilowatt-prising. Dette er noe NAF og Elbilforeningen har ønsket, og noe de har spilt inn til regjeringen i arbeidet med en ny ladestrategi som skal presenteres i løpet av året.

Konkurransetilsynet er imidlertid ikke enig, og vil ikke ha en regulering på dette området. De ønsker at aktørene skal kunne bestemme selv.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer