De er vinnere i et fallende marked

Disse merkene lykkes med diesel

Mye er snudd på hodet i bilmarkedet, og nå er det nedgang i registreringstallene. Analytiker forventer salgssvikt de neste to årene. Men noen går mot strømmen - bokstavelig talt.

SCORER MED DIESEL: Mazda CX5 er, som Peugeot 5008, Skoda Karoq og Mercedes GLC, blant de få bilene som har suksess med dieselmotor i Norge for tiden - til tross for en stadig skrumpende markedsandel for drivstoffet generelt. Foto: Rune M. Nesheim
SCORER MED DIESEL: Mazda CX5 er, som Peugeot 5008, Skoda Karoq og Mercedes GLC, blant de få bilene som har suksess med dieselmotor i Norge for tiden - til tross for en stadig skrumpende markedsandel for drivstoffet generelt. Foto: Rune M. Nesheim Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Man skulle tro at bilmerkene som ikke har et solid tilbud på elektrifiserte kjøretøy ville slite seriøst om dagen. Og det er stort sett riktig. Elbil er det som virkelig selger om dagen. Oktobertallene for nybilregistreringer, nylig levert av Opplysningsrådet for veitrafikken, bekrefter trenden - samt at det meste annet svikter.

Til og med andelen hybrider, både ladbare og såkalt «selvladende», faller i forhold til i fjor.

Slik er utviklingen av fordelingen mellom drivstoff blant nyregistrerte biler:

Diesel ned - men ikke alle

Dieselandelen falt i oktober til det laveste tallet på det vi kan huske her på redaksjonen - og vi har holdt på lenge! De aller fleste importørene konstaterer at diesel ikke er noe å satse på lenger. Men noen går altså mot strømmen og øker også på dieselfronten.

Mazda, som lanserte en ny CX-5 for drøye halvannet år siden, er blant disse. Med 819 CX-5 diesel så langt i år har de økt dieselsalget med 16 prosent fra 2017 og har en dieselandel for modellen på nesten 50 prosent. Peugeot har også suksess med sin 5008 og har seksdoblet salget av dieselmodeller på den - men målt mot et år hvor de kom sent inn i markedet. Ikke desto mindre øker 5008 diesel fortsatt kraftig i oktober, med 75 prosent opp fra oktober i fjor.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer