Man skulle tro at bilmerkene som ikke har et solid tilbud på elektrifiserte kjøretøy ville slite seriøst om dagen. Og det er stort sett riktig. Elbil er det som virkelig selger om dagen. Oktobertallene for nybilregistreringer, nylig levert av Opplysningsrådet for veitrafikken, bekrefter trenden - samt at det meste annet svikter.
Til og med andelen hybrider, både ladbare og såkalt «selvladende», faller i forhold til i fjor.
Slik er utviklingen av fordelingen mellom drivstoff blant nyregistrerte biler:
okt.18 | 10 mnd. - 18 | Endr. 10 mnd. -18/-17 | |
Elektrisitet | 38,6 % | 29,1 % | +38,5 % |
Bensin | 18,7 % | 23,4 % | -10,7 % |
Plugin Hybrid | 16,9 % | 18,4 % | +0,4 % |
Diesel | 14,2 % | 17,6 % | -29,5 % |
Hybrid | 11,4 % | 11,5 % | -18,6 % |
Hydrogen | 0 % | 0 % | +7,9 % |
Gass | 0,2 % | 0 % | - |
Diesel ned - men ikke alle
Dieselandelen falt i oktober til det laveste tallet på det vi kan huske her på redaksjonen - og vi har holdt på lenge! De aller fleste importørene konstaterer at diesel ikke er noe å satse på lenger. Men noen går altså mot strømmen og øker også på dieselfronten.

Norgesfavoritten er blitt kraftig oppgradert. Vi har testet den
Mazda, som lanserte en ny CX-5 for drøye halvannet år siden, er blant disse. Med 819 CX-5 diesel så langt i år har de økt dieselsalget med 16 prosent fra 2017 og har en dieselandel for modellen på nesten 50 prosent. Peugeot har også suksess med sin 5008 og har seksdoblet salget av dieselmodeller på den - men målt mot et år hvor de kom sent inn i markedet. Ikke desto mindre øker 5008 diesel fortsatt kraftig i oktober, med 75 prosent opp fra oktober i fjor.
Mercedes-Benz GLC har også sett en dreining mot diesel etter at leveransene av ladbare bensin-hybrider ble strupet, og har multiplisert sitt dieselsalg med tre fra i fjor.

Skoda Karoq: En svært god pakke
Og Skoda, som sammen med Peugeot og Volvo lenge har fortsatt å gjøre det sterkt med dieselmodellene sine, ser riktignok salgstallene svikte for flere modeller, men nye Karoq gjør det sterkt som dieselbil og har solgt 602 stykker av dem, mot 213 med bensinmotor. Også Volvo XC40 selger godt, og hovedsakelig som diesel.
Ikke desto mindre: Dette er altså unntakene, men viser at markedet eksisterer fortsatt såfremt bilmodellen er attraktiv nok.
Tallene nedenfor viser de 25 dieselmodellene som selger best så langt i år og endringen i prosent fra i fjor.
Topp 25 - diesel
Registreringer | +/- (%) | |
Diesel - totalt | 21.636 | -29,5 |
1. Skoda Octavia | 1693 | -13 |
2. Volkswagen Tiguan | 1059 | -36,2 |
3. Skoda Kodiaq | 906 | -27,2 |
4. Mazda CX-5 | 819 | +15,7 |
5. Ford Kuga | 747 | -29,2 |
6. Volvo V90 | 704 | -68,6 |
7. BMW X1 | 687 | -31,5 |
8. Skoda Superb | 679 | -45,6 |
9. Peugeot 5008 SUV | 622 | +481,3 |
10. Peugeot 3008 | 618 | -41,3 |
11. Ford Mondeo | 607 | -28 |
12. Skoda Karoq | 604 | +30100,0 |
13. Audi A4 | 598 | -34,3 |
14. Volvo XC40 | 565 | - |
15. Volkswagen Passat | 537 | -44,2 |
16. Volkswagen T-Roc | 478 | - |
17. Mercedes-Benz E-klasse | 462 | -44,9 |
18. Volkswagen Transporter | 440 | +32,1 |
19. Ford S-Max | 439 | -32 |
20. Nissan Qashqai | 362 | -30 |
21. Volkswagen Golf | 353 | -64,1 |
22. BMW 5-serie | 334 | -36,9 |
23. Mercedes-Benz GLC | 320 | +251,6 |
24. BMW X3 | 278 | +15,8 |
25. Nissan X-Trail | 265 | +6,9 |
Markedet generelt faller
Markedet ellers er blygrått for tiden. I oktober ble det registrert totalt 11.655 nye personbiler. Det er 6,6 prosent færre enn i oktober 2017. Nedgangen er altså nok en gang markant, tatt i betraktning at oktober i år hadde en registreringsdag mer. Dette betyr også at nybilmarkedet etter ti måneder i 2018 ligger 4,4 prosent lavere enn etter samme antall måneder i 2017.

I oktober ble det registrert 4501 nye elbiler. Det er hele 1836 flere enn i oktober 2017, noe som represeneterer en økning på 68,9 prosent. Dermed hadde elbilene solide 38,6 prosent markedsandel blant personbilene i oktober, i oktober 2017 var markedsandelen 21,4 prosent. Det gir nok en knallmåned for elbiler her i landet etter rekordartede september, da de utgjorde over 45 prosent av nybilsalget.
Det ble i tillegg bruktimportert 1094 elbiler i oktober, opp 9,2 prosent fra oktober 2017. Totalt ble det dermed førstegangsregistrert (nye og bruktimporterte), 5595 elbiler i oktober.
Ladbare hybrider - topp 30
Kilde: OFV AS
Modell | hittil 2018 | oktober |
TOTALT | 22.602 | 1970 |
1. Mitsubishi Outlander | 3035 | 391 |
2. Volvo XC60 | 2608 | 473 |
3. Volvo V90 | 1728 | 124 |
4. Volkswagen Passat | 1687 | 82 |
5. BMW 2-serie | 1508 | 203 |
6. Mercedes-Benz GLC | 1447 | 7 |
7. Volvo XC90 | 1154 | 152 |
8. Audi A3 | 1130 | 24 |
9. BMW X5 | 931 | 17 |
10. Kia Niro | 923 | 26 |
11. Volkswagen Golf | 898 | 105 |
12. Audi Q7 | 858 | 24 |
13. Kia Optima | 530 | 24 |
14. MINI Countryman | 522 | 85 |
15. Mercedes-Benz C-klasse | 505 | 5 |
16. Volvo V60 | 489 | 5 |
17. BMW 5-serie | 471 | 48 |
18. BMW 3-serie | 397 | 41 |
19. Hyundai IONIQ | 353 | 64 |
20. Mercedes-Benz GLC Coupe | 282 | 1 |
21. Toyota Prius | 226 | 6 |
22. Porsche Panamera | 211 | 9 |
23. Porsche Cayenne | 195 | 16 |
24. Volvo S90 | 192 | 19 |
25. Mercedes-Benz GLE | 127 | 15 |
26. Mercedes-Benz E-klasse | 108 | 1 |
27. Land Rover Range Rover | 32 | |
28. Land Rover Range Rover Spo | 28 | 1 |
29. BMW i8 | 19 | |
30. BMW 7-serie | 5 | 2 |
Merketoppen
Nye registrerte personbiler, jan.-okt. 2018. Kilde: OFV AS
Kilde: OFV AS | Registrert | Andel i % | Endring i % |
TOTALT | 123 155 | 100 | -4,4 |
1. Volkswagen | 16 405 | 13,3 | -17,2 |
2. Toyota | 12 828 | 10,4 | -16,1 |
3. Nissan | 12 187 | 9,9 | +111,3 |
4. BMW | 10 035 | 8,1 | -7 |
5. Volvo | 9140 | 7,4 | +3 |
6. Tesla | 6522 | 5,3 | +30,2 |
7. Skoda | 6219 | 5 | -16,4 |
8. Mercedes-Benz | 5580 | 4,5 | -38,1 |
9. Ford | 4505 | 3,7 | -18,5 |
10. Audi | 4491 | 3,6 | -26,8 |
11. Peugeot | 4464 | 3,6 | +1,5 |
12. Mitsubishi | 3733 | 3 | -5,7 |
13. Kia | 3723 | 3 | -0,1 |
14. Hyundai | 3709 | 3 | +20 |
15. Mazda | 3287 | 2,7 | -8,2 |
16. Renault | 3099 | 2,5 | +14,7 |
17. Opel | 2763 | 2,2 | -14,7 |
18. Suzuki | 2116 | 1,7 | -23,5 |
19. Subaru | 1522 | 1,2 | +2,5 |
20. Citroen | 1522 | 1,2 | -15,4 |
21. Honda | 811 | 0,7 | -25,1 |
22. Mini | 804 | 0,7 | +4,6 |
23. Jaguar | 801 | 0,7 | +262,4 |
24. Lexus | 744 | 0,6 | -9,7 |
25. Porsche | 656 | 0,5 | +26,4 |
26. Alfa Romeo | 311 | 0,3 | +95,6 |
27. Dacia | 255 | 0,2 | +171,3 |
28. Land Rover | 243 | 0,2 | -22,9 |
29. Smart | 214 | 0,2 | +127,7 |
30. Seat | 131 | 0,1 | - |