Man skulle tro at bilmerkene som ikke har et solid tilbud på elektrifiserte kjøretøy ville slite seriøst om dagen. Og det er stort sett riktig. Elbil er det som virkelig selger om dagen. Oktobertallene for nybilregistreringer, nylig levert av Opplysningsrådet for veitrafikken, bekrefter trenden - samt at det meste annet svikter.
Til og med andelen hybrider, både ladbare og såkalt «selvladende», faller i forhold til i fjor.
Slik er utviklingen av fordelingen mellom drivstoff blant nyregistrerte biler:
Diesel ned - men ikke alle
Dieselandelen falt i oktober til det laveste tallet på det vi kan huske her på redaksjonen - og vi har holdt på lenge! De aller fleste importørene konstaterer at diesel ikke er noe å satse på lenger. Men noen går altså mot strømmen og øker også på dieselfronten.
Mazda, som lanserte en ny CX-5 for drøye halvannet år siden, er blant disse. Med 819 CX-5 diesel så langt i år har de økt dieselsalget med 16 prosent fra 2017 og har en dieselandel for modellen på nesten 50 prosent. Peugeot har også suksess med sin 5008 og har seksdoblet salget av dieselmodeller på den - men målt mot et år hvor de kom sent inn i markedet. Ikke desto mindre øker 5008 diesel fortsatt kraftig i oktober, med 75 prosent opp fra oktober i fjor.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger