De rikeste er også de verste når det kommer til ulovlig mobilbruk bak rattet. Det viser en undersøkelse Ipsos har foretatt blant 4.289 personer for Gjensidige.

Dette er verdens beste byer å kjøre i - Oslo stikker seg fram på ett felt
Undersøkelsen viser at så mange som 59 prosent av de husstandene med en samlet årsinntekt over 1,5 millioner kroner av og til benytter mobil-telefonen bak rattet, uten lovlig tilleggsutstyr.
I samme undersøkelse kommer det også fram at også foreldre og de yngste sjåførene er verstingene på telefonbruk i bilen.
De «fattigste» flinkest
Undersøkelsen viser oppsiktsvekkende nok at folk blir flinkere til å kjøre lovlig, jo lavere husstandens samlede inntekt er. De som tjener mellom millionen og halvannen er dermed nest verst (59 %), mens de som tjener mellom 900.000 og én million er tredje verst (49 %).
De aller flinkeste er de som hører inn under gruppen som tjener mellom 300.000 og 400.000 kroner i året (36 %).
Den gruppen er ifølge spørre-undersøkelsen hele 23 prosentpoeng flinkere enn de som tjener aller mest blant oss.
Alle tallene kan du se i tabellen litt lenger ned i saken.
Dødsulykker i trafikken, knyttet til mobiltelefonbruk
Det er store mørketall knyttet til mobilbruk i bil og ulykker, men siden 2005 har 46 mennesker omkommet i ulykker der Statens vegvesens ulykkes-gruppe (UAG) mener mobiltelefonen var en medvirkende årsak til ulykken.
Må redusere antall skadde og drepte
Myndighetene i Norge har satt et mål om ikke mer enn 500 hardt skadde og drepte i trafikken innen 2024 og så få som 350 hardt skadde og drepte i trafikken innen 2030. Tallene har også gått sakte, men sikkert nedover siden 2005.
I 2017 (106) var det faktisk færre enn halvparten så mange drepte i trafikken, som det var i 2005 (224). Likevel er det så mange som 46 personer som skal ha omkommet i trafikken siden 2005, hvor mobiltelefon har vært med-virkende årsak til ulykken, ifølge Statens vegvesens ulykkes-gruppe (UAG).

UP-sjef Runar Karlsen sier til Dinside at det bare er toppen av isfjellet som faktisk blir stoppet i kontroller, for mobilbruk bak rattet. Han mener folk må bli flinkere til å skaffe lovlig utsyr til bilene sine.
- Det er slurv. I nyere biler er det dessuten en naturlig av utstyret (med blåtann), sier UP-sjefen bestemt.
Antall forenklede forelegg grunnet ulovlig mobilbruk
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
Ulovlig mobilbruk | 19.388 | 17.443 | 18.595 | 19.821 | 18.141 |
- Dårlige holdninger
UP-sjefen vil ikke spekulere i hvorfor det er de på inntektstoppen som kommer verst ut i denne undersøkelsen.
Kommunikasjonssjef Bjarne Aani Rysstad i Gjensidige har tidligere tatt til orde for å stramme inn sanksjonene mot ulovlig mobilbruk. Han mener imidlertid at resultatet i undersøkelsen ikke er så overraskende.
- En teori kan være at de med høye inntekter er mindre redd for å få bøter - særlig når boten ikke er høyere enn 1.700 kroner. Har man godt med penger kan man ikke skylde på at man ikke har råd til å ha funksjonelt handsfree-utstyr i orden, og dette er jo ofte også integrert i bilen, sier han til Dinside.

- Dette har nok mest med holdninger å gjøre, men hvorfor holdningene er dårligere i høy-inntektsgrupper er nok noe for psykologer, samfunnsvitere eller andre fagmiljøer bedre kan svare på, legger han til.
- Mene du tallene fra undersøkelsen er ille?
- Ja! I tillegg til tallene er det bare å ta seg en kikk rundt i trafikken. Selv ser jeg daglig bilister som på et eller annet vis fikler med mobilen.
Trygg Trafikk: - Bruker håndholdt i nye biler
I Trygg Trafikk har de ikke systematisert observert mobilbruk i bil, men seniorrådgiver Bård Morten Johansen i kommunikasjonsavdelingen innrømmer at han blir forundret når han ser førere i nye og moderne biler bruker håndholdt mobiltelefon mens de kjører.
- I dag er det jo svært vanlig med blåtann-tilkopling, og relativt enkelt å fikse. Det er jo spesielt at de med høyest inntekt svarer at de kjører mest med håndholdt mobil. Vi kan kanskje anta at det er denne gruppen som har tilgang til de dyreste bilene, men det vet vi jo ikke, sier han til Dinside.

Johansen mener det kanskje kunne vært viet en egen studie til å undersøke om enkelte sosio-økonomiske lag av befolkningen har motforestillinger mot myndighets-kontroll.
- Hvis tallene er tilfelle, har vi ingen forklaring på at det er slik. Det kan jo tenkes at høy inntekt betyr tilgang til flere biler og noen ganger også leiebil. Da kan det jo være slik at de opplever det strevsomt eller tid-krevende å pare bil og mobil, forklarer han.
- Når dette er sagt, er det viktig for Trygg Trafikk å peke på at det farligste med bruk av mobil under kjøring er det som krever visuell kontroll med telefonen. Å lese tekstmeldinger, snapper og lignende gjør at du har blikket bort fra veien i flere sekunder. Det er dramatisk og livsfarlig, understreker seniorrådgiveren, før han legger til at regelverket i Norge er tydelig.
- Uoppmerksomhet er en viktig faktor i de alvorlige ulykkene. Derfor er det nå på høring et forslag om å innlemme ulovlig mobilbruk i prikkbelastnings-ordningen.
«Hender det at du bruker mobilen uten handsfree mens du kjører bil?»
Husstandens inntekt | Andel |
3-400.000,- | 36% |
4-500.000,- | 41% |
5-600.000,- | 43% |
6-700.000,- | 40% |
7-800.000,- | 41% |
8-900.000,- | 47% |
9-1.000.000,- | 49% |
1.-1.500.000,- | 51% |
Over 1.500.000,- | 59% |
Kilde: Ipsos/Gjensidige
PS: Ifølge to andre undersøkelser, foretatt av Transportøkonomisk Institutt (TØI) i 2011 og 2016, er ikke respondentenes utdanning, bosted eller hvorvidt det er barn i husstanden signifikant relatert til bruk av mobiltelefon som fører.
