Dodge drar på

300 hestekrefter og forhjulsdrift for en bil i Golf-klassen er oppsiktsvekkende, Dodge legger seg 60-100 hestekrefter over konkurrentene.

Publisert
Sist oppdatert

Det er en ny 2,4-liters motor utviklet i samarbeid mellom DaimlerChrysler, Hyundai og Mitsubishi som sørger for det heftige antallet med hestekrefter. En turbo er på plass, det samme er variable ventiltider.

I denne bilen, utviklet av Street and Racing Technology (SRT), må selv amerikanerne klare seg med en manuell girkasse, i dette tilfellet en sekstrinns Getrag-kasse. For at forhjulene ikke skal løpe helt løpsk er den utstyrt med en differensial som fordeler og ikke bare distribuerer kreftene fra motoren.

13 høytalere

SRT4-utgaven virker rimelig ferdigstylet, og også musikkanlegget vil man nok klare seg med en stund uten behov for oppgradering. En forsterker som skal yte 322 watt har 13 høytalere til disp, og en av dem er en 100 watts subwoofer.

Utvendig kan nok også felgoppgraderingen vente litt, fra fabrikk dukker det opp 19-tommere med 225-45-dekk. Foran har Caliber SRT4 det samme bremsekaliperne som Chrysler 300, Dodge Magnum og Dodge Charger. Det er biler som i stasjonsvognutgave måler over fem meter, så bremsredskapen skulle være solid nok for kompaktklassebilen Caliber.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer